Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Thomée
Thomée vid Sjötorget, Östersund 2011-08-04
Thomée vid Sjötorget, Östersund 2011-08-04
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångfartyget Thomée 1875-1981
* Ångbåten 43, sep 1978, S26-29
* Ångbåtarna på Storsjön, 1978, 61-67
* Ångbåtarna på Jämtlands sjöar, 1986, S87
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S230
* Sveriges Skeppslista 1941, S146
* Sveriges Skeppslista 1951, S132
* Sveriges Skeppslista 1960, S140
* Sveriges Skeppslista 1962, S134
* Sveriges Skeppslista 1963, S130
* Sveriges Skeppslista 1965, S128
* Sveriges Skeppslista 1969, S114
* Sveriges Skeppslista 1970, S110
* Sveriges Skeppslista 1971, S110
* Sveriges Skeppslista 1972, S108
* Sveriges Skeppslista 1973, S104
* Sveriges Skeppslista 1980, S82
* Sveriges Skeppslista 1981, S90
* Sveriges Skeppslista 1989, S104
* Sveriges Skeppslista 1992, S122
* Sveriges Skeppslista 1997, S118
* Sveriges Skeppslista 1998, S118
* Sveriges Skeppslista 2001, S126
* Sveriges Skeppslista 2005, S134
* Sveriges Skeppslista 2006, S138
  Byggd 1875
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 228
  Registernr 2910
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5359690
  Signal JNCL, numera SGVM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,13 meter 26,93 meter
  Största bredd 4,66 meter 4,85 meter
  Djupgående 2,23 meter 2,15 meter
  Brt/Nrt 107/27 78/38
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Scania
  Effekt - 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 130 passagerare
  Historik
  1875 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Thomée till Refsunds Ångbåts AB, Bräcke. Leveranskostnad 50.000 kr. Fraktas med järnväg till Revsundssjön där ihopsättningen sker. Trafik på Revsundssjön, traden Bräcke - Pilgrimstad.
  1879-12-22 Flyttas via järnväg till Storsjön. Transporten sker på två järnvägsvagnar med ett extrainsatt tåg. Total transportkostnad ca. 1.000 kr varav 200 kr för tågtransporten.
  1880 Insatt i trafik på Storsjön.
  1888-11-12 Grundstöter vid 10.30-tiden vid Gyltholmören utanför Orrviken vid färd från Berg till Östersund med gods och ca 20 passagerare. Flera läckor uppstår på styrbords sida och vatten forsar in. Efter en halvtimme anländer ångaren Trafik och en stund efter ångaren Östersund.
  1888-11-14 Bogseras av ångfartyget Gustaf till Östersund efter att man lyckas täta läckorna tillfälligt och pumpa ur vattnet i maskinrummet.
  1899-11-13 Grundstöter mellan 8.00 och 9.00 utanför Hara vid färd från Berg. Man springer läck under ångmaskinen och släcker elden under pannan. Man tar sig loss från grundet och kör till Hara brygga där man sätter fartyget på grund för att inte sjunka. Passagerare och gods får fortsätta med ångfartyget Östersund som genast gick till olycksplatsen.
  1899-11-16 Bogseras av ångaren Norderön till Östersund sedan man tätat läckorna tillfälligt. Under bogseringen fick man sätta fartyget på grund vid Vällvikens brygga sedan läckorna gått upp igen. Efter att ytterligare en gång gjort tillfälliga tätningar fortsatte färden.
  1909 Ombyggd av Wapland Mekaniska Verkstad, Nälden. Förlängd med 3,6 meter. Ny ångpanna installeras.
  1911-08-26 Propelleraxeln går av vid Fillsta vid färd mot Östersund. Ångaren Aspnäs tar fartyget på släp till Östersund.
  1911-08-31 Åter i trafik efter reparation.
  1917-12 Såld till Indals Älfs Flottningsförening, Sundsvall för 50.000 kr. Ska användas som bogserare och timmerdragare. Båten var dock inte lämplig som bogserare pga. stort vindfång.
  1921 Upplagd i Stadsviken, Östersund.
  1925 Upplagd på Minnesgärde slip.
  1931 Såld till Lars Larsson, Magnus Linder, Erik Hansson och kapten P.O. Ek för 8.000 kr. Ombyggd med isbrytarstäv av Mårtenssons verkstad, Östersund.
  1931 Såld till Norderöns Rederi AB, Norderö för 10.000 kr. Trafik på traden Östersund - Norderön - Hallen - Arvesund.
  1933 Ny ångmaskin, av fabrikat Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm, installeras. Det är en 2-cyl compoundmaskin på 150 hk, 110 kW, byggd 1919 och har tidigare suttit i bogserbåten Munksund 12 i Piteå. Tillverkningsnummer 1029.
  1937 Ny ångpanna installeras. Pannan är begagnad, tillverkad 1916 av Johanssons Mekaniska Verkstad, Luleå, har tidigare suttit i bogserbåten Viking och köps från John O. Backmark, Sundsvall.
  1955-08-17 Såld till Östersunds Godtemplares Byggnads AB, Östersund för 6.000 kr. Trafik på traden Östersund - Sandviken när sådan behövdes.
  1962-03 Såld till Erik Magnus (Manne) Eriksson, Oviken för 5.000 kr. Lustturer på Storsjön samt bad- och dansturer till Sandviken.
  1968-11 Såld till Lennart Boman, Älta för 10.000 kr.
  1970 Överförd till Storsjötrafik KB Lennart Boman & Co, Östersund.
  1972-06-28 Såld på exekutiv auktion till Östersunds kommun, Östersund för 7.000 kr. Renoveras av den nybildade föreningen Thomées vänner.
  1974 Insatt i trafik på Storsjön, bl a turer till Andersö och Verkö.
  1992 Oljeeldning installeras.
  2005-06-05 Får maskinhaveri kl. 17.15 utanför Tjalmarsundet på en resa från Verkön mot Östersund med 61 passagerare ombord. Fartyget driver mot land i den hårda vinden men räddningstjänstens båt lyckas, tillsammans med två fritidsbåtar, hålla fartyget från stranden. Efter ca 1,5 timme kommer färjan Skidblader, som trafikerar leden Håkansta - Norderön, till platsen. Färjan bogserar sedan Thomée till hemmahamnen i Östersund. Maskinhaveriet berodde på en strejkade oljepanna.
  2007 Blir K-märkt av Statens Maritima Muséer.
  2014 En större ombyggnad och renovering påbörjas vid slipen i Arvesund. Motoriseras med en Scania, 300 hk, 220 kW. Ångmaskinen och ångpannan finns kvar ombord. Ny aktersalong, ny inredning.
Tillbaka till Refsunds Ångbåts AB
Tillbaka till Norderöns Rederi AB
Tillbaka till Östersunds kommun
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1642 fartyg, 885 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.