Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Solskjel
Kanholmen på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-05-14
Kanholmen på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-05-14
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1990, S1-3
* Redaren 6/1990, S12
* Redaren 2/1991, S17
* Ulf Carlsson, SAM, 2011-01-26, KN
* Båtologen 5/2013, S296
  Byggd 1963
  Varv Storviks mekaniske verksted, Kristiansund, Norge
  Varvsnummer 19
  Registernr 13306
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8976750
  Signal LCEE, numera svensk signal SLGP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,93 meter 20,74 meter
  Största bredd 7,72 meter 7,86 meter
  Djupgående 2,42 meter 2,35 meter
  Brt/Nrt 94/36 122/36
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD70 1 x Scania D13
  Effekt 170 hk, 125 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 9 knop 11 knop
  Kapacitet 80 passagerare 148 passagerare
   10 personbilar 0 personbilar
  Historik
  1963-07-04 Levererad av Storviks mekaniske verksted som Solskjel
till Møre og Romsdals Fylkesbåter AS, Molde, Norge. Norsk signal LCEE. Byggnadskostnad 655.000 NOK. Döpt av
Fru Myklebostad från Vistdal. Insatt i trafik på traden
Aure - Ånes.
  1970-07 Flyttas till traden Aresvik - Rendal.
  ? Flyttas till traden Aresvik - Hendset.
  1975-06 Flyttas till traden Tafjord - Valldal.
  1979-04 Reservfärja.
  1980-09-15 Uthyrd till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge.
  1981-01 Såld till Rutelag Bergen-Vest, Bergen, Norge för 375.000 NOK och omdöpt till Bjorøy.
  1984 Såld till Runmarö Sjötjänst HB, Runmarö för 380.000 NOK och omdöpt till Kanholmen. Ombyggd vid Raulis Båt och Plåt och insatt i chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1986 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3406 4TB 855, 410 hk, 301 kW, installeras. Därtill ny propeller och axel.
  1990-09-17 Uthyrd till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för trafik på traden Strängnäs - Tosterön efter att Tosteröbron den 13 september blivit påkörd av det tyska lastfartyget m/s Arosandra.
  1991-05-23 Maskinhaveri. Upplagd i Strängnäs som restaurangfartyg.
  1994 Såld till Rederi AB Badholmen, Vaxholm för 1,15 milj SEK.
  1996-07-01 Såld till Stockholms Buss & Båt Trafik AB, Stockholm för 542.600 SEK.
  1999 Såld till Ellboda Värdshus, Vaxholm för 0,525 milj SEK. Trafik på traden Vaxholm - Vaxholms fästning samt charter i Stockholms skärgård.
  2004 Utbjuds till försäljning vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  2004-09-01 Medverkar vid inspelningen av den svenska långfilmen Moreno & Tystnaden under artistnamnet "Krallingen". Inspelningen sker bl a i Vaxholm samt på Långholmsfjärden.
  2013-06-16 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Trafik för Sjövägen, traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.
  2013 Ombyggd vid Kummelnäs varv AB, Nacka. Bl a ny utformning av stäv och landgångsarrangemang. Nytt färgschema med svart skrov och vit överbyggnad.
  2016 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D13, 400 hk, 294 kW, installeras vid Kummelnäs varv AB.
Tillbaka till Runmarö Sjötjänst HB
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Ellboda Värdshus
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1663 fartyg, 900 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.