Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Shell VIII
Linnéa av Uppsala vid Skokloster 2010-07-02
Linnéa av Uppsala vid Skokloster 2010-07-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1995, S12-13
* Redaren 1/1997, S10-12
* Båtologen 1/2010, S? PN
* Båtologen 2/2016, S110
* Båtologen 3/2016, S187
* Länspumpen 4/1995, S15-16
* Sveriges Skeppslista 2010, S91
* Djurgårdsvarvet.se, 2015-06-09
  Byggd 1921
  Varv NV Machinefabriek en Scheepswerf de Waal, Nederländerna
  Varvsnummer 57
  Registernr 6815
  Fartygstyp Tankmotorfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5322049
  Signal SMRG
  Systerfartyg Shell VII, Shell IX
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,26 meter 31,91 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,37 meter
  Djupgående - 1,61 meter
  Brt/Nrt 122/82 175/62
  Maskineri 1 x Avance 1 x Volvo Penta TMD 120B
  Effekt 130 hk, 96 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 97 passagerare
  Historik
  1920-09 Beställd tillsammans med tre systerfartyg.
  1922 Levererad av NV Machinefabriek en Scheepswerf de Waal som Shell VIII till Rederi AB Semo, Stockholm. Tankfartyg.
  1924-10-04 Grundstöter kl. 20.45 i hård vind och tjocka vid Kungsholmens fästning, Karlskrona under färd från Limhamn mot Karlskrona med 20 ton "Standardolja" i lasten. Fartyget springer läck i maskinrummet.
  192? Omdöpt till Shell 8.
  1934-12-09 Grundstöter nära Möens fyr på resa Hamburg - Köpenhamn med 107 ton kristallolja ombord. Vid olyckstillfället råder tät dimma.
  1937 Såld till A/S Dansk-Engelsk Benzin & Petroleums Co, Köpenhamn, Danmark och omdöpt till Shell I.
  1937-08-10 Blir påseglad av lotsbåten Hals Barre på resa Korsør - Aalborg med 107 ton bensin ombord.
  19?? A/S Dansk-Engelsk Benzin & Petroleums Co byter namn till AS Dansk Shell, Köpenhamn.
  1968-06 Såld till skrotfirman A/S H.J. Hansen, Odense, Danmark och omdöpt till Iron II.
  1968 Såld till Arne Berntsson Oljecentrum AB, Djupvik och försedd med svensk flagg. Ombyggd.
  1970 Återinförd i det svenska fartygsregistret och omdöpt till Nobless I.
  1974 Såld till pr/m.s. Artpok (Åke Sigfrid Karlsson), Göteborg och omdöpt till Artpok.
  1980-07 Såld till Bengt-Arne Olofsson, Halmstad för 150.000 SEK och omdöpt till Middelgrund af Halmstad.
  1981 Ombyggd till passagerarfartyg för att användas vid sportfisketurer.
  1983-08 Såld till World Maritim University, FN-skolan WMU, Malmö via Stiftelsen för Naturresurshushållning, Halmstad för 895.000 SEK och omdöpt till WMU I.
  1984-09 Ombyggd och renoverad vid Cityvarvet, Göteborg.
  1985-01 Ombyggd och renoverad vid Kockums varv, Malmö för 205.000 SEK.
  1985-10-22 Såld till Bengt-Arne Olofsson, Halmstad för 210.000 SEK. FN-skolan har vid detta tillfälle lagt ner 1,1 milj SEK på fartyget plus elreparationer ombord för ett okänt belopp. Olofsson gör dock en bra affär då han köper tillbaka fartyget, värderat till 1,1 milj SEK, för 210.000 SEK. Omdöpt till Middelgrund af Halmstad och registrerad på Dykcenter AB, Halmstad.
  1987 Dykcenter AB ändrar namn till Rederi AB Väderön i och med att Olofsson inleder trafik till Väderön. Ombyggd till passagerarfartyg för 300 passagerare, men ligger mestadels i Torekov som flytande restaurang och kaffeservering.
  1988 Insatt i trafik Torekov - Väderön, men visar sig inte vara lämplig då lastning och lossning tar allt för lång tid.
  1990 Såld till Bråvikens Passagerartrafik AB, Mjölby för 1,8 milj SEK och omdöpt till Kolingen.
  1992 Såld till Bråvikens Skärgårdsturer AB, Norrköping för 635.000 SEK. Restaurangfartyg med 48 platser, en bar med 70 platser och en uteservering med 50 platser.
  1995-03 Såld till Lindön Rederi AB, Sjötorp 900.000 SEK och omdöpt till Lindön II. Trafik på Göta Kanal.
  1995-04-06 Lämnar Norrköping kl. 08.20 och går till Hummelvikens varv, Gryt dit man ankommer kl. 14.40. Slipdras och bottenbesiktigas.
  1995-05-15 Premiärtur.
  1995-09-16 Genomgripande ombyggnad vid kaj i Sjötorp påbörjad. Styrhytten flyttas föröver, nytt kök och ett helt nytt extriört utseende.
  1996-05-05 Premiärtur.
  1998 Såld till Chrissman Consulting & Trading AB, Skövde för 2,2 milj SEK. Trafik på Göta Kanal.
  2004-05-05 Såld till Ageton Shipping Ltd, c/o Nordea Trust Corporation, Onchan, Isle of Man.
  2005-01-01 Såld till Ships & Care of Sweden AB, Karlstad. Inofficiellt omdöpt till "Sandön II".
  ? Ships & Care of Sweden AB byter namn till Håkans eko oljor AB.
  2009-11-09 Såld till Börjesson Shipping AB, Västra Frölunda.
  2010 Såld till Torsöviken AB, Sjötorp.
  2010-03-01 Såld till M/S Glädje i Uppsala AB, Uppsala och omdöpt till Linnéa av Uppsala. Trafik på traden Uppsala - Skokloster.
  2011-07-29 Vid ankomst till Uppsala vid 23-tiden med 19 personer ombord kör man rakt in i kajen och sedan in i Islandsfallet sedan man inte fått backmanöver. Passagerarna förs iland med hjälp av räddningstjänstens stegbil. Ingen skadas vid incidenten som beror på ett trasigt stag till backslaget. Åter i trafik en vecka senare.
  2016-02-05 Såld till Mike Nassar, Tierp. Fritidsfartyg.
Tillbaka till Halmstads Dykcenter AB
Tillbaka till Rederi AB Väderön
Tillbaka till Bråvikens Skärgårdsturer AB
Tillbaka till Lindön Rederi AB
Tillbaka till Chrissman Consulting & Trading AB
Tillbaka till M/S Glädje i Uppsala AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.