Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sara II
Bohusö vid Instön 2012-07-22
Bohusö vid Instön 2012-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 2005, S30
* Sveriges Skeppslista 2006, S30
* Lars-Åke Gustavsson, EMA 2007-02-24 PN
* Passagerar-Redaren 2/2007, S16
  Byggd 1983
  Varv Hasse Westers mekaniska verkstad AB, Jordfall
  Varvsnummer 45
  Registernr 13122
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SKPY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,15 meter 16,45 meter
  Största bredd 4,09 meter 4,09 meter
  Djupgående 0,95 meter 0,95 meter
  Brt/Nrt 21/6 25/7
  Maskineri - 2 x Volvo Penta D6-310
  Effekt 270 hk, 199 kW 620 hk, 455 kW
  Toppfart - 18 knop
  Kapacitet - 65 passagerare
  Historik
  1983 Levererad av Hasse Westers mekaniska verkstad AB som Sara II till Åstols Båttaxi & Allservice HB, Åstol.
  1988 Såld till Skärgårdstransport Orust AB, Henån för 600.000 SEK och omdöpt till Stigfjord.
  1989 Såld till Skottarns Marina AB, Henån för 800.000 SEK.
  1990 Omdöpt till Skottarn, ny hemort Gullholmen.
  1998-07-02 Såld till Anders Andersson, Lysekil för 500.000 SEK och omdöpt till Bohus Express.
  1998-10 Ombyggd. Förlängd med 5,30 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI9 44M 04S, 658 hk, 484 kW, installeras.
  1998-11-04 Såld till Gunnars Båtturer HB, Dyrön och omdöpt till Bohusö. Trafik i Bohuslän.
  2007 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D6-310, 620 hk, 455 kW, installeras.
Tillbaka till Skärgårdstransport Orust AB
Tillbaka till Gunnars Båtturer HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.