Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Reserven
Torsbyfjärd vid Norra Lagnö, Värmdö 1968-09-01
Torsbyfjärd vid Norra Lagnö, Värmdö 1968-09-01
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Varvet i Lödöse, 2017, S114, 121, 124
* Redaren 2/1995, S13
* Båtologen 5/1989, S223
* Båtologen 1/1995, S36
* Båtologen 1/1995, S277
* De gula färjorna, 2010, S82
* Sveriges Skeppslista 1970, S112
* Sveriges Skeppslista 1989, S106
* Sveriges skeppslista 2005, S136
* Sveriges Skeppslista 2017, S172
  Byggd 1931
  Varv AB Lödöse Varf, Lödöse
  Varvsnummer 51
  Registernr 8711
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEYK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,88 meter 22,98 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,03 meter
  Djupgående - 2,55 meter
  Brt/Nrt 65/41 85/25
  Maskineri 1 x Skandia 2 x Volvo Penta MD96
  Effekt 60 hk, 44 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1930-02-16 Beställd av Indals, Nordre härads, Lane härads och Orusts vägstyrelser, Bohuslän
  1931-04-27 Sjösatt.
  1931-05-09 Levererad av AB Lödöse Varf som Reserven till Indals, Nordre härads, Lane härads och Orusts vägstyrelser, Bohuslän. Reservfärja i Bohuslän för lederna Kolhättan - Svanesund, Nötesund - Sundsandsvik, Instön - Vrångholmen och Roparöbacken - Malmön.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956-01 Ombyggd vid Bröderna Larssons Varv & Mekaniska Verkstad, Kristinehamn med bland annart ny styrhytt och nya klaffar. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Penta, 270 hk, 198 kW, installeras. Man ökar samtidigt från en till två huvudmaskiner. Omdöpt till Torsö. Flyttas till leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1956 Omdöpt till Färja 61/31.
  1963 Reservfärja på leden Torsö - Sundsören, Vänern.
  1967 Såld till Nils Bertrandsson, Öckerö för 40.250 kr.
  1967 Såld till N W Malmqvist, Tynningö för 40.250 kr och omdöpt till Torsbyfjärd. Trafik på leden Norra Lagnö - Tynningö, Stockholm.
  1982-12-22 Överförd till Rolf Bertil Malmqvist, Tynningö.
  1984 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD96, 250 hk, 184 kW, installeras.
  1989-06-30 Såld till Marin & Maskin i Stockhom AB, Stockholm för 80.000 SEK.
  1994-11-27 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Tynningö för 1 SEK. Upplagd i Karlsuddsviken, Vaxholm.
  1995-03 Såld till Gräddö Lax AB, Flaxenvik, Norrtälje.
  1996-10-23 Gräddö Lax AB försatt i konkurs.
  2018-12-10 Avregistrerad från Skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till N W Malmqvist
Tillbaka till Rolf Bertil Malmqvist
Tillbaka till Wäddö Kanalbolag HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.