Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Polstjernan
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-11 PN
* Båtologen 3/1979, S157-158
* Båtologen 6/1980, S298-299
* Länspumpen 2/1994, Reg
* Länspumpen 3/1996, S4-5
* Länspumpen 3/1999, S23-33
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S192
  Byggd 1863
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 106
  Registernr 3472
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,97 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 48/16 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1863 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Polstjernan till Venerns Seglationsstyrelse, Åmål. Lotsångare på Vänern.
  1883 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1890-06 Såld till Karlstad. Lustresor i norra Vänern.
  1895 Såld till kapten Nils Gustaf Zetterberg, Visingsö. Trafik i södra Vättern.
  1897-06 Såld till pr/Friden Olofsson, Lemunda, Motala. Insatt i trafik på traden Motala - Vadstena - Lemunda - Näs - Kavelbäck - Medevi - Råå - Apelvik - Hammar - Åmmeberg - Askersund.
  1899 Ombyggd och förbyggd. Passagerarcertifikat för 90 passagerare. Vid resor i trängre farvatten 120 passagerare.
  1901 Såld till AB Lemunda Sandstensbrott, Lemunda, Motala.
  1906-04-14 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm.
  1907-05-02 Såld till Ernest Gustaf Pettersson Munk, Västerås.
  1915 Såld till Westerås Tegel- & Murbruks AB, Västerås.
  192? Motoriserad.
  1923 Såld till pr/Johan Frithif Ankarholm, Stockholm och omdöpt till Alba.
  1924-10-04 Brand uppstår i maskinrummet vid färd på Granfjärden, Västerås. Man får bogserhjälp in till Västerås och under tiden lyckas besättningen själva släcka elden. All träinredning från midskepps och akterut förstörs. Orsaken till branden tros vara att en fotogenlampa i maskinrummet exploderat.
  1925-08-05 Såld till Ideals Svetsningsverkstad, Smedsudden, Stockholm för 2.000 kr.
  1926-02-15 Såld till Kolviks Ångsåg, Hemmesta, Värmdö och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1926 Omdöpt till Kolvik.
  1927-03 Såld till pr/Hjalmar Robert Carlsson, Linköping och omdöpt till Kolviks Ångsåg.
  1927-12-10 Såld till skeppare Karl Arvid Högström, Söderköping för 4.350 kr.
  1931-11-18 Anmälan om att fartyget skrotats i Söderköpings skeppsdocka.
Tillbaka till AB Lemunda Sandstensbrott
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.