Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Pehr Ennes
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN
* Skärgårdsbåten 1/2005, S12-13
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S247-248
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S190
  Byggd 1872
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 111
  Registernr 484
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HQCP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,72 meter 32,36 meter
  Största bredd 5,51 meter 5,68 meter
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt 167/- 159/119
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 280 passagerare -
  Historik
  1871-08-21 Beställd av Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle för leverand senast 10 maj 1872. Kontrakterad byggnadskostnad 56.000 rdr rmt.
  1872-05 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Pehr Ennes till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle. Trafik på traden Stockholm - Gävle via Väddö kanal.
  1875-08 Grundstöter lätt mellan Granudden och Fredriksskans (Skanshålet) vid inloppet till Gävle. Fartyget börjar läcka in vatten men tar sig för egen maskin in till kaj. Körs sedan till Bomhusvarvet för reparation.
  1875-08-28 Grundstöter och springer läck vid Väddö kanal vid färd från Gävle mot Stockholm
  1876-05-29 Vid avfärd kl. 23.00 från Blasieholmshamnen i Stockholm mot Gävle stöter man emot de tre förtöjda galeaserna Olga, Backus och Juni. Kapten August Söderström får efter denna incident betala 240 kr i reparationskostnader samt 30 kr för arvode till besiktningsmännen.
  1880-04 Såld till Stockholm för 35.000 kr.
  1880 Såld till Ångbåtsbolaget Norra Viken, Göteborg och omdöpt till Norra Viken. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Strömstad - Fredrikshald.
  1882-06 Såld på offentlig auktion för 16.001 kr till Gamleby Ångfartygsbolag, Gamleby och omdöpt till Gamleby. Köpet genomförs av stadsmäklare Carl Örnskiöld. Trafik på traden Stockholm - Gamleby.
  1884 Ombyggd.
  1887 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm till en kostnad av 7.700 kr.
  1887-04-27 Ommätt. Nya mått 32,72 x 5,51 meter. Nytt tonnage 167/139.
  1892-08-31 Såld till Frans Blom, Norrköping för 15.000 kr och omdöpt till Arkösund. Trafik för Ångbåts AB Skärgården, Norrköpng på traden Norrköping - Arkösund.
  1895-05-03 Såld till Ångfartygs AB Pehr Ennes, Stockholm och omdöpt till Pehr Ennes. Trafik på traden Stockholm - Väddö kanal - Gävle - Söderhamn.
  1895-07-15 Ommätt. Nya mått 32,36 x 5,68 meter. Nytt tonnage 159/119.
  1900 Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1903-03-10 Såld till grosshandlare Alfred Nordholm, Fagerviken, Uppland. Köpet genomförs av L.P. Bohlin.
  1903-04-14 Överförd till Ångfartygs AB Nya Fagerviken (Alfred Nordholm), Fagerviken.
  1905-11-20 Strandar på Lantgrundet vid inloppet till Fagerviken och totalförstörs.
Tillbaka till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag
Tillbaka till Gamleby Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångbåts AB Skärgården
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.