Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Pehr Ennes
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN
* Skärgårdsbåten 1/2005, S12-13
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S247-248
* Post- och Inrikes Tidningar 1871-09-05
* Aftonbladet 1872-04-24
* Aftonbladet 1872-06-04
* Dagens Nyheter 1872-06-05
* Barometern 1872-06-08
* Aftonbladet 1875-08-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1880-04-13
* Aftonbladet 1880-04-15
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1882-05-22
* Göteborgsposten 1882-06-10
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1882-10-16
* Östgöta Correspondenten 1892-08-30
* Östergötlands Veckoblad 1892-09-23
* Östgöta Correspondenten 1893-06-08
* Norrköpings Tidningar 1895-01-18
* Norrköpings Tidningar 1895-03-01
* Svenska Dagbladet 1895-03-04
* Svenska Dagbladet 1900-08-07
* Svenska Dagbladet 1900-08-13
* Aftonbladet 1901-06-19
* Dagens Nyheter 1901-06-19
* Svenska Dagbladet 1901-06-19
* Dagens Nyheter 1901-06-20
* Svenska Dagbladet 1901-06-20
* Svenska Dagbladet 1901-06-25
* Dagens Nyheter 1901-06-28
* Svenska Dagbladet 1901-06-29
* Svenska Dagbladet 1902-05-13
* Svenska Dagbladet 1902-05-14
* Dagens Nyheter 1902-05-15
* Svenska Dagbladet 1902-10-23
* Dagens Nyheter 1902-10-24
* Dagens Nyheter 1905-11-22
* Svenska Dagbladet 1905-11-22
* Svenska Dagbladet 1905-11-23
* Dagens Nyheter 1905-11-24
* Svenska Dagbladet 1905-11-24
* Svenska Dagbladet 1905-11-26
* Dagens Nyheter 1905-12-03
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S190
  Byggd 1872
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 111
  Registernr 484
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HQCP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 32,72 meter 32,36 meter
  Största bredd 5,51 meter 5,68 meter
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt 167/- 159/119
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 280 passagerare -
  Historik
  1871-08-21 Beställd av Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle för leverans senast 10 maj 1872. Kontrakterad byggnadskostnad 56.000 rdr rmt.
  1872-04-23 Sjösatt.
  1872-06-01 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Pehr Ennes till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag, Gävle. Vid prov- och besiktningsresan utanför Oskarshamn gör fartyget 10 knop.
  1872-06-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Furusund - Ortala - Trästa - Öregrund - Skutskär - Gävle.
  1875-08-28 Grundstöter lätt mellan Granudden och Fredriksskans (Skanshålet) vid inloppet till Gävle. Fartyget börjar läcka in vatten men tar sig för egen maskin in till kaj. Körs sedan till Bomhusvarvet för reparation.
  1876-05-29 Vid avfärd kl. 23.00 från Blasieholmshamnen i Stockholm mot Gävle stöter man emot de tre förtöjda galeaserna Olga, Backus och Juni. Kapten August Söderström får efter denna incident betala 240 kr i reparationskostnader samt 30 kr för arvode till besiktningsmännen.
  1880-04 Såld till Ångfartygs AB Norra Viken, Strömstad för 35.000 SEK och omdöpt till Norra Viken. Trafik på traden Göteborg - Lysekil - Tången - Fjällbacka - Grebbestad - Havstenssund - Strömstad - Fredrikshald.
  1882-06-09 Såld på offentlig auktion till Gamleby Ångfartygsbolag, Gamleby för 16.001 SEK och omdöpt till Gamleby. Köpet genomförs av stadsmäklare Carl Örnskiöld. Ny ångpanna installeras.
  1883-04 Insatt i trafik på traden Stockholm - Oxelösund - Gryt - Valdemarsvik - Västervik - Gamleby.
  1884 Ombyggd.
  1887 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm till en kostnad av 7.700 SEK.
  1887-04-27 Ommätt. Nya mått 32,72 x 5,51 meter. Nytt tonnage 167/139.
  1892-08-31 Såld till Frans Blom, Norrköping för 15.000 SEK och omdöpt till Arkösund. Trafik för Ångbåts AB Skärgården, Norrköping på traden Norrköping - Arkösund - Gryt.
  1895-05-03 Såld till Ångfartygs AB Pehr Ennes, Stockholm och omdöpt till Pehr Ennes. Trafik på traden Stockholm - Väddö kanal - Öregrund - Gävle - Söderhamn.
  1895-07-15 Ommätt. Nya mått 32,36 x 5,68 meter. Nytt tonnage 159/119.
  1897-04 Ombyggd och renoverad vid Willian Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1900-05 Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1900-08-04 Grundstöter ca. kl. 22.00 vid Grönvik, norr om Nynäshamn vid färd från Stockholm med runt 25 passagerare ombord. Fartyget fastnar på grundet och passagerarna förs först med roddbåtar till närliggande skär och på morgonen vidare in till Nynäshamn. Dras loss 5 augusti av en bogserångare från Stockholm och går för egen maskin till Willian Lindbergs Verkstads- och Varfs AB i Stockholm för reparation.
  1900-08-13 Åter i trafik efter reparationen.
  1900-12 Åter till Ångfartygs AB Pehr Ennes.
  1901-06-17 Vid färd från Stockholm mot Gävle upptäcker besättningen kl. 23.45 en brand i förrummet i höjd med Dyvik i Furusundsleden. Man lyckas släcka elden med egna medel samt med hjälp av den engelska ångaren John Marychurch som just grundstött i närheten. Ingen passagerare skadas men en del av lasten blir förstörd. Efter att elden är släckt återgår man till Stockholm och Willian Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation. Åter i trafik några dagar senare.
  1902-05-11 Grundstöter i låg hastighet vid Singö vid färd mot Stockholm från Rörhamns varv, Öregrund, där fartyget legat under vintern för en del reparationsarbeten. Orsak till grundstötningen är att man går en annan väg än vad man tänkt på grund av mycket is. Dras loss dagen efter av bogserångarna Svartvik och Carl XI och går för egen maskin in till Singö för att avvakta mer isfritt vatten innan fortsatt färd till Stockholm. Fartyget klarar sig utan skador vid incidenten.
  1902-10-20 Grundstöter i Lidöfjärden, söder om Björkö vid färd från Stockholm mot Gävle. Dras loss 22 oktober av bogserångaren Vidar från Transportbolaget och förs in till Stärbsnäs brygga för undersökning. Inga skador syns på fartyget så man kan fortsätta färden efter att ha tagit ombord lasten som lossats på pråmar under bärgningen.
  1903-03-10 Såld till grosshandlare Alfred Nordholm, Fagerviken, Uppland. Köpet genomförs av L.P. Bohlin.
  1903-04-14 Överförd till Ångfartygs AB Nya Fagerviken (Alfred Nordholm), Fagerviken.
  1905-11-20 Grundstöter i hårt väder på Lantgrundet vid inloppet till Fagerviken vid färd från Karlholm mot Fagerviken. Vid den kraftiga grundstötningen får fartyget ett stort hål i skrovet och vattenfylls nästan omedelbart. Besättningen räddas av några lotsar och lokalbefolkning från Fagerviken. Fartyget anses omöjligt att bärgas och en månad senare rapporteras det att fartyget nu har slagits sönder fullständigt.
Tillbaka till Gefle - Löfsta Ångfartygsbolag
Tillbaka till Gamleby Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångbåts AB Skärgården
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.