Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östanå
Nya Sandhamn på Strömmen, Stockholm ca 1920
Nya Sandhamn på Strömmen, Stockholm ca 1920
Foto: Axel Malmström. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-29 PN

* Skärgårdsbåten 4/1976, S5
* Skärgårdsbåten 3/1990, S20-25
* Skärgårdsbåten 1/1995, S14
* Skärgårdsbåten 4/1995, S16-19
* Skärgårdsbåten 4/1999, S6
* Skärgårdsbåten 3/2003, S7
* Skärgårdsbåten 3/2004, S12

* Aftonbladet 1876-01-24
* Nya Dagligt Allehanda 1876-01-24
* Aftonbladet 1876-05-02
* Nya Dagligt Allehanda 1876-05-02
* Dagens Nyheter 1876-05-03
* Nya Dagligt Allehanda 1876-05-05
* Aftonbladet 1877-06-06
* Dagens Nyheter 1878-10-04
* Aftonbladet 1886-04-10
* Aftonbladet 1898-12-15
* Dagens Nyheter 1898-12-16
* Svenska Dagbladet 1906-08-26
* Svenska Dagbladet 1906-08-29
* Svenska Dagbladet 1906-09-05
* Svenska Dagbladet 1906-09-08
* Svenska Dagbladet 1907-04-12
* Svenska Dagbladet 1910-04-27
* Svenska Dagbladet 1910-04-30
* Dagens Nyheter 1910-05-06
* Svenska Dagbladet 1910-05-06
* Dagens Nyheter 1910-05-07
* Svenska Dagbladet 1910-05-07
* Svenska Dagbladet 1910-05-08
* Svenska Dagbladet 1915-08-06
* Dagens Nyheter 1916-05-24
* Dagens Nyheter 1920-10-11
* Svenska Dagbladet 1920-10-11
* Dagens Nyheter 1920-10-12
* Dagens Nyheter 1920-10-13
* Dagens Nyheter 1920-10-17
* Svenska Dagbladet 1920-10-17
* Dagens Nyheter 1920-10-24
* Svenska Dagbladet 1920-10-24
* Svenska Dagbladet 1926-05-19
* Svenska Dagbladet 1926-09-12

* Sveriges Skeppslista 1908, S88
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S86
* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1921, S158
* Sveriges Skeppslista 1929, S124
* Sveriges Skeppslista 1933, S126
  Byggd 1876
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 125
  Registernr 1736
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDLF, senare SFUI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,53 meter 30,20 meter
  Största bredd 5,23 meter 5,37 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 126/91 154/108
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Laval-Bergsund
  Effekt 140 hk, 103 kW 220 hk, 162 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876-01-22 Sjösatt kl. 11.00.
  1876-04-29 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Östanå till Ångfartygsbolaget Östanå, Östanå. Vid prov- och besiktningsresan gör fartyget 10,5 knop. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vaxholm - Östanå - Bergshamra.
  1877-06-06 Vid ankomst till Karl XII:s torg vid 11-tiden tar den starka strömmen tag i fartyget och drar det i sidled med sådan kraft att tältställningen och soffan på styrbords sida går emot klyvarbommen på en finsk galeas. Soffan och tältställningen på Östanå samt klyvarbommen på galeasen förstörs. Efter kollisionen drar stömmen fartyget med kraft mot kajen där ångfartyget Ljusterö ligger. Östanås för dras in i Ljusterös akter som får en plåt intryckt samt relingen förstörd.
  1878-10-02 Vid färd på Strömmen mot Karl XII:s torg kolliderar fartyget vid 18-tiden med ångslupen Frey, som är på väg från Räntmästartrappan mot Tegelviken. Frey får stora skador på styrbordssidan men håller sig flytande. Ångslupens åtta passagerare tas ombord på Östanå och Frey körs till Djurgårdsvarvet för reparation.
  1886-04 Omdöpt till Östanå I. Flyttar efter leveransen av ångfartyget "Östanå II" till traden Stockholm - Östanå - Spillersboda.
  1894-03 Ångfartygsbolaget Östanå ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Östanå, Östanå.
  1896-03-20 Ommätt. Nya mått 30,20 x 5,37 meter. Nytt tonnage 126/82.
  1898-12-15 Vid utbackning från Karl XII:s torg vid 11-tiden för färd mot Östanå kör fartyget på grund i Norrström. Efter att en bogserbåt dragit loss fartyget kan man fortsätta färden mot skärgården ca. 45 minuter försenade.
  1906-05 Såld till Bror Oscar Seippel, Stockholm. Seippel tänker öppna en ny ångbåtsled till Sandhamn yttre vägen genom Lindalssundet och Vindö Strömmar. Eftersom den nya Östanå I inte blir klar i tid får Ångfartygs AB Östanå hyra fartyget från sin nya ägare för att fortsätta sin gamla trad.
  1906-09-10 Omdöpt till Nya Sandhamn. Insatt på traden Stockholm (Slussen) - Boda - Djurö - Stavsnäs - Runmarö - Sandhamn.
  1907-04 Ombyggd och moderniserad vid Bergsunds Mekaniska Verstad, Stockholm. Helt ny inredning med en stor matsalong underdäck.
  1907-04-06 Ommätt. Nytt tonnage 132/84.
  1908 Ny hemort Östra Elfsala (Östra Älfsala).
  1910-04-29 Flyttas till traden Stockholm - Saltsjöbaden - Ingarö - Gåsö - Örsundet - Norrsunda - Vånö - Söderby (Runmarö) efter leveransen av rederiets nya ångfartyg "Sandhamns Express".
  1910-05-04 Flyttas tillfälligt till traden Stockholm - Ingarö - Tyresö - Nämdö - Runmarö (Vånö) som ersättning för det grundstötta ångfartyget Tenö.
  1910-05-05 Grundstöter kl. 18.30 ca. 300 meter söder om Gåsö utanför Saltsjöbaden vid färd från Runmarö mot Stockholm med runt 50 passagerare ombord. Fartyget får ett hål i skovet och hamnar så långt upp på grundet att vattendjupet endast är runt 80 cm. Efter ett tag kommer ångsluparna Stormcook och Woodcook från Saltsjöbaden till platsen. Den ena för det grundstötta fartygets passagerare till Saltsjöbaden medan den andra fortsätter fartygets trad till Saltsjöbaden.
  1910-05-06 Dras loss av Transportbolagets Herkules, Hero och Svante med hjälp av lyftpråmar. Efter dykarundersökning och provisorisk lagning förs fartyget av bärgningsångarna till Beckholmsdockan för reparation.
  1910-06 Åter i trafik. Flyttas tillbaka till traden Stockholm - Sandhamn.
  1914-03-18 Bror Oscar Seippel avlider. Fartyget övertas av Bror Oscar Seippels sterbhus (Gösta Seippel, Elsa Seippel, Svante Palmers, Gunhild Palmers, Julius Stuebecke och Ingrid Stuebecke), Sandhamn.
  1916-04-01 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 10.000 SEK.
  1916-05-15 Ommätt. Nytt tonnage 154/108.
  1916-05 Ombyggd med bland annat akterdäcket inbyggt. Motoriserad med en 4-cyl dieselmotor från AB Diesel (senare AB Atlas), 150 hk, 110 kW, på grund av utdömd ångpanna. Dieselmotorn är väldigt dålig och krånglar ofta.
  1920-10-10 Kolliderar i mörkret strax före kl. 20.00 med ångfartyget Ljusterö i höjd med Skeppsholmen i Stockholm. Nya Sandhamn, som på väg in mot Stockholm, möter Ljusterö som är på väg på en tomtur till Vaxholm. När kaptenen på Ljusterö upptäcker Nya Sandhamn gör han en skarp babordsgir och hamnar då rakt framför Nya Sandhamn som med styrbords sida kör mot Ljusterös styrbordssida. Nya Sandhamn får flera plåtar bortslitna i fören och ett flera meter långt hål i styrbordssidan och Ljusterös bordläggning fläks upp. Efter ca. 20 minuter lyckas fartygen komma loss från varandra och Nya Sandhamn går för att lämna av passagerarna medan Ljusterö fortsätter sin färd. Ingen passagerare skadas allvarligt vid incidenten. Både Rådhusrätten och Svea hovrätt kommer senare fram till att kapten Pettersson på ångfartyget Ljusterö var ansvarig för olyckan.
  1926-05-15 Ny huvudmaskin, av fabrikat Laval-Bergsund, 220 hk, 162 kW, installeras till en kostnad av 26.154 SEK. Den visar sig vara ännu sämre än den gamla och blir utsliten efter bara fyra turer.
  1931 Upplagd vid Lövholmsvarvet, Stockholm som reservfartyg.
  1934-01-25 Såld till Löfholmsvarvet, Stockholm för 2.500 SEK för nedskrotning. Maskinen och delar av inredningen tas bort.
  1935-01-26 Såld till ingenjör Amuth Allfield Gustafsson, Fellingsbro för 1.000 SEK.
  1936-07-09 Löfholmsvarvet meddelar att fartyget nu blivit nedskrotad vid varvet av kapten Per Nilsson.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Östanå
Tillbaka till Ångfartygs AB Östanå
Tillbaka till Bror Oscar Seippel
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.