Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öland
Stockholm på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2016-05-28
Stockholm på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2016-05-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* City, ART, 2007-07-24 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 4/1996, S22-23
* Sveriges Skeppslista 1951, S144
* Sveriges Skeppslista 2007, S138
  Byggd 1931
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 280
  Registernr 7777
  Fartygstyp Ångfartyg, numera ång- och motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5193890
  Signal SLTD, numera SGLD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,53 meter 48,78 meter
  Största bredd 8,57 meter 8,53 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 428/198 658/315
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
2 x Volvo Penta TAMD 163A
  Effekt 966 hk, 710 kW 966 hk, 710 kW
1.020 hk, 750 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet - 385 passagerare
  Historik
  1930-09-21 Beställd av Kungliga Generalpoststyrelsen, Stockholm.
  1931-07-02 Sjösatt och döpt.
  1931-09-28 Prov- och leveranstur.
  1931-09-28 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Öland till Kungliga Generalpoststyrelsen, Stockholm. Byggkostnad 350.000 kr.
  1931-11-01 Premiärtur på traden Kalmar - Färjestaden. Fartyget kör endast vintertrafik. På somrarna upplagd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  1946 Konverterad till oljeeldning.
  1952-05-28 Såld till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar för 400.000 kr. Trafik på traden Kalmar - Borgholm.
  1958-06-19 Såld till Rederi AB Wasa - Umeå, Vasa, Finland för 275.000 kr och omdöpt till Korsholm III. Ombyggd vid FV Hollming Oy, Rauma, Finland för att även kunna ta bilar. Förlängd med 11,40 meter. Ny skorsten samt en cafeteria på akterdäck.
  1958-12-15 Premiärtur på traden Umeå - Vasa.
  1967-08-30 Sista turen på traden Umeå - Vasa.
  1967-09-20 Såld till Suomen Valtio (Finska Staten) för 120.000 FIM och omdöpt till Korsholm. Stabsfartyg.
  1976 Överförd till Finska Sjöfartsstyrelsen. Moderfartyg för sjömätningsarbeten.
  1985-11 Upplagd för försäljning.
  1985 Såld till OY Kanora AB, Nådendal. Upplagd i Åbo.
  1986-08-04 Såld till Marin & Maskin, Stockholm för 145.000 FIM och omdöpt till Öland (Namnet målas aldrig på). Det är tänkt att fartyget ska ligga i Kalmar som minnesmärke men det godkänns inte.
  1986-09-12 Såld till Café Casablanca Aps, Århus, Danmark för 600.000 SEK. Ska användas som flytande café men ägarna får inget tillstånd.
  1986-10 Såld till AF Firmafunktionärer, Danmark.
  1989-02 Såld till Json Shipping, Mariehamn, Åland.
  1989-09 Såld till Marin & Maskin, Stockholm.
  1989-12 Såld till OY Ukko-Pekka, Penti-Oskarii Kangas, Nådendal, Finland och omdöpt till Korsholm. Upplagd i Pansio, Åbo.
  1992-09-03 Såld till Naantalin Höyrylaiva OY, Nådendal, Finland.
  1993-02-05 Naantalin Höyrylaiva Oy byter namn till Marcato Oy, Åbo.
  1996-06-12 Såld till Swecox International AB, Västerås för 0,8 milj SEK och omdöpt till Korsholm af Westerås. Bogseras till Beckholmen i Stockholm.
  1998-01-09 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 4,2 milj SEK och omdöpt till Stockholm.
  1998-10 Bogseras till Tjörnvarvet AB, Rönnäng, Tjörn för totalrenovering. Två dieselmotorer, av fabrikat Volvo Penta TAMD 163A, 1.020 hk, 750 kW, installeras. Ångmaskinen från 1931 behålls och kan användas vid behov.
  2000-05-04 Döpt av HM Kung Carl XVI Gustaf vid en cermoni vid Stadshuskajen i Stockholm. Kryssningar längs ostkusten och i Mälaren.
  2000-07-20 Grundstöter kl. 11.30 vid ön Munken i Bråvikens inlopp under en resa från Nyköping mot Mem med 76 passagerare och 11 besättningsmän ombord. Grundstötningen sker efter att fartyget fått en blackout och blivit manöverodugligt. Blackouten uppkommer av att en matros, som för tillfället är i maskinrummet, av misstag råkar stänga av bränsletillförseln till huvudmaskinerna. Fartyget bogseras av bogserbåten Artic Helios med assistans av lotsbåt till Oxelösund för inspektion. Vid grundstötningen skadas propellerbladen och fartyget får intryckningar i skrovet.
  2000-08-08 Åter i trafik efter reparation på Beckholmen, Stockholm.
  2006-07-05 Får maskinfel ca kl. 21.30 i höjd med Fjäderholmarna på ingående mot Stockholm med 94 passagerare ombord. Man assisteras av Delfin XI, Askungen och en polisbåt. Bogseras till Strandvägskajen dit man anländer ca kl. 00.30. Orsak till maskinfelet är att man bara har diesel i en av två tankar. Ventilerna ombord är felaktigt ställda så att man tar diesel i en tank medan returen går till den andra. Efter ett tag är den första tanken tom och maskinerna stannar.
  2007-06-18 Får blackout ca. kl. 15.30 i höjd med Fjäderholmarna vid färd ut från Stockholm med 12 passagerare ombord. Man väljer att köra in mot land och upp på en sandbank i höjd med Anna Visborgs Minne vid Kungshamn, Nacka. Efter att de 12 passagerarna evakuerats till en Delfinbåt dras fartyget loss av bogserbåten Tug och bogseras till Strandvägskajen dit man anländer strax efter kl. 18.00. Orsak till incidenten är ett elfel som gör att några batterier exploderar. Bildreportage
  2007-07-23 Vandaliseras kl. 00.25 av tre personer vid kajplatsen på Strandvägen, Stockholm. Personerna grips senare vid Nybroplan av polisen.
  2013-06-08 Deltar vid HKH Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera prinsessparet från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
Tillbaka till Kungliga Generalpoststyrelsen
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.