Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Enköping
Enköping II i Enköping ca. 1900
Enköping II i Enköping ca. 1900
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kommerskollegium, Sjöfartsstyrelsen, Fartygsregistreringssektionen (Riksarkivet), Läst 2019-07-05 PN

* Mälarångare, 1999, S56, 66, 109
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S288-300
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S94, 97, 176-178

* Skärgårdsbåten 3/1990, S9
* Skärgårdsbåten 2/1991, S17
* Skärgårdsbåten 4/1998, S24-28
* Skärgårdsbåten 4/2003, S28
* Skärgårdsbåten 

* Aftonbladet 1871-10-17
* Dagens Nyheter 1871-10-18
* Aftonbladet 1871-11-18
* Dagens Nyheter 1871-11-20
* Aftonbladet 1872-04-20
* Aftonbladet 1872-04-23
* Aftonbladet 1882-07-04
* Enköpingsposten 1882-07-04
* Dagens Nyheter 1882-07-05
* Enköpingsposten 1882-07-07
* Enköpingsposten 1882-07-11
* Enköpingsposten 1883-01-16
* Enköpingsposten 1883-06-12
* Enköpingsposten 1883-08-31
* Enköpingsposten 1883-12-07
* Svenska Dagbladet 1899-12-20
* Aftonbladet 1906-08-14
* Dagens Nyheter 1906-08-14
* Svenska Dagbladet 1906-08-14
* Aftonbladet 1916-05-28
* Aftonbladet 1916-09-07

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S70
* Sveriges Skeppslista 1908, S54
* Sveriges Skeppslista 1910, S54
* Sveriges Skeppslista 1911, S52
* Sveriges Skeppslista 1913, S56
* Sveriges Skeppslista 1915, S58
* Sveriges Skeppslista 1919, S102
  Byggd 1871
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 77
  Registernr 1889
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1920
  Längd öa 32,60 meter 32,86 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,36 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 150/107 134/79
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871-10-16 Sjösatt.
  1871-11-17 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Nya Enköping till Enköpings Ångfartygsbolag, Enköping. Hemort Enköping. Går direkt från varvet i Stockholm till Enköping för vinteruppläggning.
  1872-04-21 Insatt i trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1882-07-02 Grundstöter ca. kl. 10.00 och springer läck vid Engsö under en lusttur från Enköping mot Engsö slott med ca. 100 passagerare ombord. Förrummet och maskinrummet vattenfylls och passagerarna evakueras med småbåtar in till land och fortsätter därefter till fots till Engsö slott.
  1882-07-04 Dras loss av en bogserbåt och går därefter för egen maskin till varv i Stockholm för reparation. Åter i trafik 11 juli.
  1883-12-04 Grundstöter lätt på morgonen i Enköpingsån strax efter avgång från Enköping. Lyckas ta sig loss och kan, efter två timmar, fortsätta färden mot Stockholm. Incidenten beror på att den hårda vinden tog tag i fartyget och att hastigheten var låg.
  1884-01-01 Såld till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping för 21.000 SEK.
  1885-05 Omdöpt till Enköping II.
  1888-05-09 Ommätt. Nya mått 33,72 x 5,24 meter. Nytt tonnage 154/117.
  1892 Ny ångpanna installeras.
  1894-04-23 Ommätt. Nya mått 32,86 x 5,36 meter. Nytt tonnage 149/107.
  1899-12-16 Vid färd i den tjocka isen i Enköpingsån går propellern sönder. Kan fortsätta färden och tas, efter ankomst till Stockholm, till Mälarvarvets AB för reparation.
  1906-08-11 Propelleraxeln går av. Repareras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm.
  1913 Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1916-04-11 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1916-05-02 Såld till AB Ingarö Kemiska Industrier (Rutger C:son Heijl), Ingarö, Värmdö. Ny hemort Ingarö. Ombyggd till lastbåt vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm och omdöpt till Rapid. Nytt tonnage 134/79.
  1919-01 AB Ingarö Kemiska Industrier i likvidation.
  1920-05-18 Såld till Jacob Haase, Riga, Lettland för 57.000 SEK och omdöpt till Martha.
  1924 Vrak i Riga.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygsbolag
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.