Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Engsö
Serla på Strömmen
Serla på Strömmen
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S206
  Byggd 1874
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 125
  Registernr 2938
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGQM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,10 meter -
  Största bredd 5,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 160 hk -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874 Beställd av det nystartade Ångrederibolaget Tynnelsö för leverans vid första öppet vatten 1875. Kontrakterad byggkostnad 61.500 kr.
  1875-08 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Engsö till Ångrederibolaget Tynnelsö, Strängnäs. Trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Tynnelsö - Lagnö - Nybyholm - Frösåker - Engsö.
  1878 Ångrederibolaget Tynnelsö går ihop Strengnes Ångfartygsbolag med och bildar Strängnäs Rederi AB, Strängnäs som övertar fartyget.
  1879 Omdöpt till Kungsör. Byter trad till Stockholm - Kungsör.
  1881 Omdöpt till Engsö när gamla Engsö säljs. Återgår till traden Stockholm - Engsö.
  1891 Såld till det nybildade Rederibolaget Upsala, Uppsala för 34.000 kr och omdöpt till Upsala. Trafik mellan Stockholm och Uppsala.
  1895 Ombyggd. Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1896 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm och döps om till Serla. Trafik på traden Stockholm - Blidösundet - Nor.
  1900 Flyttar till Traden Stockholm - Husarö.
  1901 Waxholms Ångfartygs AB går ihop med Stockholm - Vaxholms Rederi AB och bildar Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget följer inte med till det nya bolaget utan behålls tills vidare av Waxholms Ångfartygs AB. Trafik på Mälaren.
  1904 Övertagen av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Trafik på traderna Stockholm - Husarö och Stockholm - Saltsjöbaden - Ingarö - Nämdö.
  1925 Extrabåt.
  1928 Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Muskö.
  1934 Såld till Hammarbyverken som använder fartyget som flytande förrådslokal.
  1944 Skrotas under sommaren.
Tillbaka till Ångrederibolaget Tynnelsö
Tillbaka till Strängnäs Rederi AB
Tillbaka till Rederibolaget Upsala
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.