Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Engsö
Serla vid Utö 1927
Serla vid Utö 1927
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Upplands Fornminnesförenings Årsbok 1947, S79-81
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S148
* Mälarbåtarna, 1967, S125
* Mälarångare, 1999, S57,
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S138, 258, 260-266, 270, 290
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S54, 178

* Skärgårdsbåten 2/1975, S7
* Skärgårdsbåten 4/1976, S6, 12-13
* Skärgårdsbåten 4/1984, S26
* Skärgårdsbåten 1/1995, S14, 31
* Skärgårdsbåten 4/1997, S30-35
* Skärgårdsbåten 2/1999, S12, 15
* Skärgårdsbåten 4/2000, S13
* Skärgårdsbåten 2/2001, S13-16
* Skärgårdsbåten 3/2001, S13-15, 26, 31
* Skärgårdsbåten 4/2003, S13-14, 26

* Aftonbladet 1875-08-04
* Dagens Nyheter 1875-08-04
* Stockholms Dagbladet 1875-08-04
* Aftonbladet 1875-08-05
* Aftonbladet 1878-04-26
* Post- och Inrikes Tidningar 1878-05-18
* Aftonbladet 1879-05-03
* Nya Dagligt Allehanda 1879-08-09
* Nya Dagligt Allehanda 1880-05-20
* Nya Dagligt Allehanda 1881-05-16
* Vestmanlands Läns Tidning 1881-06-22
* Aftonbladet 1883-07-16
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-16
* Dagens Nyheter 1883-07-17
* Vestmanlands Läns Tidning 1883-07-19
* Aftonbladet 1888-06-25
* Dagens Nyheter 1888-06-25
* Nya Dagligt Allehanda 1888-06-25
* Vestmanlands Läns Tidning 1888-06-26
* Aftonbladet 1888-09-24
* Aftonbladet 1889-04-09
* Nya Dagligt Allehanda 1890-07-11
* Post- och Inrikes Tidningar 1890-08-30
* Aftonbladet 1890-09-01
* Upsala 1891-04-09
* Nya Dagligt Allehanda 1891-04-10
* Upsala 1891-04-14
* Dagens Nyheter 1894-03-06
* Aftonbladet 1894-03-20
* Aftonbladet 1894-03-21
* Aftonbladet 1894-05-11
* Dagens Nyheter 1896-05-01
* Aftonbladet 1896-05-23
* Dagens Nyheter 1896-05-27
* Aftonbladet 1900-06-09
* Aftonbladet 1900-06-21
* Aftonbladet 1900-06-22
* Aftonbladet 1900-11-06
* Aftonbladet 1901-06-15
* Aftonbladet 1901-07-16
* Dagens Nyheter 1901-09-21
* Aftonbladet 1901-09-25
* Aftonbladet 1901-10-14
* Svenska Dagbladet 1904-03-11
* Svenska Dagbladet 1908-06-21
* Svenska Dagbladet 1910-10-16
* Svenska Dagbladet 1911-06-11

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S206
* Sveriges Skeppslista 1908, S98
* Sveriges Skeppslista 1910, S98
* Sveriges Skeppslista 1911, S96
* Sveriges Skeppslista 1913, S100
* Sveriges Skeppslista 1915, S108
* Sveriges Skeppslista 1919, S104
* Sveriges Skeppslista 1921, S104
* Sveriges Skeppslista 1929, S138
* Sveriges Skeppslista 1933, S142
* Sveriges Skeppslista 1939, S136
* Sveriges Skeppslista 1941, S130
* Sveriges Skeppslista 1943, S130
  Byggd 1874
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 125
  Registernr 2938
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGQM, senare SGFU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,10 meter 33,08 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,43 meter
  Djupgående - 2,30 meter
  Brt/Nrt -/114 163/114
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Atlas ångmaskin
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 284 passagerare -
  Historik
  1874 Beställd av det nystartade Ångrederibolaget Tynnelsö för leverans vid första öppet vatten 1875. Kontrakterad byggkostnad 61.500 SEK.
  1875-08-02 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Nya Engsö till Ångrederibolaget Tynnelsö, Strängnäs.
  1875-08-04 Insatt i trafik på traden Stockholm (Köttorget) - Stallarholmen - Tynnelsö - Lagnö - Nybyholm - Frösåker - Lindö - Engsö.
  1878-08 Ångrederibolaget Tynnelsö går ihop Strengnes Ångfartygsbolag med och bildar Strängnäs Rederi AB, Strängnäs som övertar fartyget.
  1879-03 Omdöpt till Kungsör. Trafik på traden Stockholm (Köttorget) - Stallarholmen - Strängnäs - Kungsör.
  1880-04 Åter i trafik på traden Stockholm (Köttorget) - Stallarholmen - Tynnelsö - Lagnö - Nybyholm - Frösåker - Lindö - Engsö.
  1881-03 Omdöpt till Engsö.
  1883-07-15 Kolliderar ca. kl. 09.00 med ångfartyget Örebro på Riddarfjärden utanför Riddarholmen, Stockholm. Engsö, som är på väg mot Ekensberg med lustresande, kör med full fart in i förstäven på Örebro, studsar ut och kör ytterligare in i sidan på fartyget. Örebro, som vid olyckstillfället håller på att ändra kurs för att angöra Riddarholmshamnen, får stora skador på styrbordssidan, men kan ta utan problem sig till in till kaj för att lämna av passagerarna för att sedan gå till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB för reparation. Engsö får mindre skador på stäven. Ingen passagerare skadas allvarligt vid incidenten.
  1888-06-24 Kolliderar ca. kl. 22.00 med ångfartyget Nya Södertelge på Riddarfjärden utanför Riddarholmen, Stockholm. Engsö, som precis avgått för färd utåt Mälaren, kör med full fart in i styrbords sida på Nya Södertelge, som får en spricka i plåten och vatten börjar tränga in i maskinrummet. Flera passagerare ombord på fartygen får panik och en kvinna skadar armen när hom ramlar i vattnet vid ett försök att hoppa från Nya Södertelge över till Engsö. Båda fartygen kan efter incidenten, utan problem, fortsätta sina färder. Nya Södertelge, som vid olyckstillfället är på väg in till sin plats vid Mälarkajen, går dagen efter till Bersunds Mekaniska Verkstads AB för reparation. Kapten C. Hagelberg på Nya Södertelge döms 24 september 1888 av rådhusrätten som vållande till olyckan att böta 200 SEK samt ge en ersättning på 180 SEK till kvinnan som skadade armen vid olyckan. Svea Hovrätt sänker 9 april 1889 bötesbeloppet till 50 SEK medan ersättningen till kvinnan på 180 SEK fastställs.
  1891 Såld till Rederibolaget Upsala, Uppsala för 34.000 SEK och omdöpt till Upsala. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Skokloster - Uppsala.
  1894-03-21 Såld på auktion till Mälarevarfvets AB, Stockholm för 16.325 SEK. Trafik på traden Stockholm (Nybroplan) - Fjäderholmens Restaurant. Hyrs även ut som ersättningsfartyg till olika rederier.
  1895 Ombyggd vid Mälarvarvet, Stockholm. Ny överbyggnad och ny inredning. Ny ångmaskin, av fabrikat Atlas Mekaniska Verkstad, 160 hk, 118 kW, och ny ångpanna installeras.
  1896 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm och omdöpt till Serla. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vaxholm - Blidösundet - Rådmansö - Sternsnäs - Marum - Backa - Noor (Rörvik).
  1900-06-22 Flyttar till traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Ljusterö - Norrudden (Sollenkroka) - Möja.
  1901-03-16 Waxholms Ångfartygs AB går ihop med Stockholm - Vaxholms Rederi AB och bildar Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget följer inte med till det nya bolaget utan behålls tills vidare av Waxholms Ångfartygs AB. Trafik på Mälaren, traden Stockholm (Kornhamnstorg) - Uddnäs - Sigtuna - Örsundsbro.
  1901-09 Flyttar till traden Stockholm (Kornhamnstorg) - Kalmarsand - Krägga.
  1904-03 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Trafik på traderna Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Ingmarsö - Husarö och Stockholm - Saltsjöbaden - Tyresö - Ingarö - Nämdö. Används även som reservbåt på övriga trader när andra fartyg är på varv samt som extrabåt vid hög belastning.
  1908-06-20 Sammanstöter ca. kl. 08.30 med ångfartyget Victoria utanför Hasseludden, Nacka. De båda ångarna kör för nära när de möts och de sugs då mot varandra. Vid kollisionen får Victoria sin reling något uppriven.
  1910-10-05 Vid avfärd ca. kl. 12.00 från Blasieholmshamnen, Stockholm råkar Serla köra in i babordssidan på ångfartyget Södertörn, som ligger förtöjd vid kajen. Serlas för blir lite intryckt och Södertörn får en mindre skada på babords sida. Skadorna är dock inte större än att de båda fartygen kan fortsätta sin trafik. Trolig orsak till olyckan är att ett av Serlas talrör är vattenfyllt vilket gör det svårt för kaptenen att prata med maskinrummet.
  1911-06-10 Kolliderar ca. kl. 16.40 med ångfartyget Dalarö vid avfärd från Saltsjöbadens ångbåtsbrygga. Dalarö kör in i sidan på Serla som får en mindre plåtskada men de båda ångarna kan efter en snabb undersökning fortsätta sina turer.
  1916 Renoverad.
  1921 Renoverad.
  1928 Trafik på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Muskö.
  1934 Såld till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm (Hammarbyverken), Stockholm. Används som flytande förrådslokal.
  1944 Skrotas under sommaren.
Tillbaka till Ångrederibolaget Tynnelsö
Tillbaka till Strängnäs Rederi AB
Tillbaka till Rederibolaget Upsala
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1632 fartyg, 872 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.