Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norra Öland
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/1998, S5, 7-8
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S71, 99, 243-244
* Tidningen Kalmar, 1898-04-18
* Tidningen Kalmar, 1898-04-20
* Tidningen Kalmar, 1898-04-27
* ÖstgötaPosten, 1898-04-22
* ÖstgötaPosten, 1898-04-29
* ÖstgötaPosten, 1898-06-03
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S12
  Byggd 1871
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 164
  Registernr 2001
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDSL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,76 meter -
  Största bredd 5,94 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 192/144 -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 202 passagerare -
  Historik
  1871 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Norra Öland till Ångbåtsbolaget Norra Öland, Borgholm. Byggnadskostnad 68.219 rdr. Trafik på traden Stockholm - Valdemarsvik - Västervik - Figeholm - Oskarshamn - Borgholm - Sandvik - Alvedsjöbodar.
  1872-11-23 Går på grund och får en propellerskada. Repareras och läggs upp vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  1873-02 Såld till Frisk & Wiprecht, Riga och omdöpt till Baltic.
  1873-09 Såld till Tjust Ångfartygs AB, Västervik. Trafik på traden Västervik - Stockholm.
  1874 Såld till Tjust Nya Ångfartygs AB, Västervik och omdöpt till Tjust. Trafik på traden Västervik - Verkebäck - Gamleby.
  1898-03 Såld till Ångfartygs AB Stockholm - Wettern, Motala och omdöpt till Medevi. Trafik på traden Medevi - Motala - Stockholm.
  1898-04-14 Liggandes vid Klara Strand i Stockholm sitter kapten Oscar Lindberg och styrman Wiridén i aktersalongen och dricker konjak. Helt plötsligt tar kaptenen upp en pistol och skjuter två skott mot styrmannen som blödande rusar ut. Strax därefter skjuter kaptenen sig själv. Båda förs till Serafimerlasarettet där kaptenen dödförklaras. Orsaken till skottlossningen ska vara att kaptenen var nedstämd pga. flera tråkiga besked samt att han hade uttalat att om inte han blev kapten skulle inte styrman Wiridén heller bli det. Styrman Wiridén skrivs ut den 27 april efter att kulan i huvudet avlägsnats.
  1898-04-23 Grundstöter vid Stendörren, Trosa ca. kl. 02.30 vid färd från Medevi mot Stockholm. Lastångaren Göta Kanal II försöker två timmar senare att dra loss fartyget men misslyckas. Vid 12-tiden dagen efter dras fartyget flott av bärgnings-ångaren Eol och kan efter en provisorisk lagning fortsätta färden till Stockholm. Incidenten inträffar när man går på fel sida om en lysboj.
  1898-05-25 Såld till Alfred Reinhold Larsson, Luleå för 30.000 kr och omdöpt till Alfa.
  1899-08-10 Överlåts till Luleå - Uleåborgs Rederi AB, Luleå. Trafik på traderna Luleå - Uleåborg - Gamla Karleby och Sundsvall - Luleå.
  1905-05-14 Såld till Rederi AB Orion, Oskarshamn. Trafik på traden Oskarshamn - Byxelkrok - Figeholm - Borgholm - Kalmar.
  1907-04-06 Såld till Lars Petter Sundin, Ängskär, Uppland.
  1907-07-28 Såld till Ångfartygs AB Norra Upland, Ängskär. Trafik på traden Stockholm - Öregrund - Ängskär - Karlholm - Skutskär - Gävle.
  1911-10-20 Läggs upp i Gävle i väntan på att säljas på exekutiv auktion.
  1911-11 Såld på exekutiv auktion till A.M. Sandin, Gävle.
  1912-01-05 Såld till Riga, Ryssland.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Norra Öland
Tillbaka till Tjust Ångfartygs AB
Tillbaka till Tjust Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Norra Upland
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1620 fartyg, 858 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.