Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nordre Elf
Kronprinsen vid Gotenius Varv, Göteborg 1998-08-18
Kronprinsen vid Gotenius Varv, Göteborg 1998-08-18
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 38, april 1977, S11-12
* Ångbåten 49, maj 1980, S7
* Länspumpen 1/1984, S16
* Länspumpen 2/1998, S17
* Sveriges Skeppslista 1951, S76
* Sveriges Skeppslista 1960, S86
* Sveriges Skeppslista 1962, S82
* Sveriges Skeppslista 1963, S66
* Sveriges Skeppslista 1965, S66
* Sveriges Skeppslista 1969, S60
* Sveriges Skeppslista 1970, S60
* Sveriges Skeppslista 1971, S58
* Sveriges Skeppslista 1972, S58
* Sveriges Skeppslista 1973, S56
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S34
* Sveriges Skeppslista 1989, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S42
* Sveriges Skeppslista 1997, S42
* Martin Wisten, EMA 2009-10-03, KN
  Byggd 1898
  Varv Thorskogs Mekaniska Verkstad, Torskog
  Varvsnummer 142
  Registernr 3301
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKBN, senare SHMU, numera norsk signal LJLA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,92 meter 30,01 meter
  Största bredd 5,67 meter 6,40 meter
  Djupgående 2,45 meter 2,81 meter
  Brt/Nrt 142/95 182/54
  Maskineri 1 x Thorskog ångmaskin -
  Effekt 160 hk, 118 kW -
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet - -
   0 personbilar 0 personbilar
  Historik
  1898 Levererad av Thorskogs Mekaniska Verkstad som Nordre Elf till Ångbåts AB Inland, Kungälv. Trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall.
  1917-12-17 Såld till Carl Sterner och Gustaf Smith, Göteborg för 45.000 kr.
  1918-05-04 Såld till pr/Joseph Källman, Göteborg för 160.000 kr och omdöpt till Rollo.
  1919-05-26 Såld till Theodor Wågström, Örnsköldsvik för 70.000 kr och omdöpt till Örnsköldsvik. Trafik på traden Härnösand - Ulvöhamn - Örnsköldsvik.
  1920 Strandar vid Harskäret, Skags lotsplats, Örnsköldsvik och får omfattande skador. Bärgas senare och repareras.
  1930-06-21 Såld på exekutiv auktion till Jonas Wilhelm Grundberg, Örnsköldsvik för 5.000 kr. Ombyggd.
  1932-09-25 J W Grundberg avlider och fartyget övergår till dödsboet.
  1932-12-20 Såld på auktion till J W Grundbergs änka Clara A Grundberg, Örnsköldsvik för 5.700 kr.
  1933-05-09 Såld till pr/Walfrid Wisten, Ulvön för 6.000 kr.
  1934-02 Överförd till Rederi AB Kusttrafik, Ulvöhamn för 8.550 kr.
  1937-10 Såld till Josefina Pahlberg, Skellefteå för 10.000 kr. Trafik på traden Skellefteå - Umeå.
  1940-07-26 Såld till Sören Joel Hansson, Tjörns Omnibustrafik, Höviksnäs, Tjörn för 8.000 kr och omdöpt till Hakefjord III. Trafik på traden Stenungsund - Höviksnäs.
  1951 Motoriserad med en dieselmotor på 210 hk, 154 kW.
  1960 Upplagd. Ombyggd till bilfärja för 10 personbilar.
  196-01-022 Såld till Ellösfärjan AB, Lysekil för 12.500 SEK och omdöpt till Ellösfärjan. Trafik på leden Ellös - Rågårdsvik.
  1997 Såld till Firma Romeling Marine, Göteborg.
  1997 Såld till Petter Yran & Bjørn Storbraaten Architechts A/S, Oslo, Norge och omdöpt till Kronprinsen. Ombyggd i Göteborg till arktitektkontor. Oslo stad har precis bestämt att man inte vill ha fartyg liggandes vid kajerna som kontor, bostäder m.m. För att hindra detta inför man en bestämmelse att fartygen vid kajerna ska vara minst 100 år gamla. När arkitektfirman hittar detta fartyg kan man kringgå bestämmelserna.
Tillbaka till Ångbåts AB Inland
Tillbaka till Rederi AB Kusttrafik
Tillbaka till Tjörns Omnibustrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.