Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Norden
Norden i Norrköping ca 1880
Norden i Norrköping ca 1880
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmannen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31 PN
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S242
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S176
  Byggd 1858
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 73
  Registernr 698
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JVVQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,38 meter 36,52 meter
  Största bredd 6,65 meter 6,73 meter
  Djupgående 3,27 meter -
  Brt/Nrt 221/184 287/186
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858-12 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Norden till Rederibolaget Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
  1874 Ombyggd. Ny ångmaskin installeras.
  1878 Ombyggd. Förlängd till 36,94 m.
  1877 Övertas av Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping.
  1886-05-10 Ommätt. Mått 36,94 x 6,65 meter. Tonnage 289/226.
  1887 Ångbåtsbolaget Norden ombildas till Rederi AB Norden, Norrköping.
  1888 Ny ångpanna installeras.
  1895-06-20 Ommätt. Nya mått 36,94 x 6,74 meter. Tonnage 293/221.
  1904-04-06 Såld till kapten Torkel Lennart Blixt, Stockholm. Ny hemort Visby. Trafik på traden Stockholm - Visby - Klintehamn.
  1905-03-08 Såld till Ångfartygs AB Wisborg, Visby.
  1907-03-12 Såld till Ernst Gustaf Nordström (1/3-del), Walter Johan Bäckström (1/3-del) och K.A. Lagergren (1/3-del), Stockholm.
  1907-10-02 Såld till Ångfartygs AB Bore, Åbo, Finland och omdöpt till Boris. Finsk signal TGFM. Registreringsnummer Åbo 466. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1907-12-06 Grundstöter mellan Storgrundet och Ledskär i Åbo skärgård och får omfattande skador. Repareras i Åbo och sätts åter i trafik.
  1909-04-13 Såld till Aura Sockerbruks AB, Åbo och omdöpt till Aura. Ombyggd till lastfartyg. Godstransporter på traderna Åbo - Viborg och Åbo - Rauma - Pori.
  1909-07 Omdöpt till Aura I.
  1910 Ombyggd under vintern. Godstrafik på traden Åbo - Salo - Hangö - Helsingfors - Lovisa - Kotka - Fredrikshamn - Viborg.
  1914-08-28 Beslagtagen av Ryska Flottan och omdöpt till Planeta. Minutläggare.
  1915-08-21 Omdöpt till Pregrada. Används som avisofartyg.
  1917 Sjunker vid Muhu Väin, Estland.
  1924 Stryks ur Lloyd´s Register.
Tillbaka till Rederibolaget Norden
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Norden
Tillbaka till Rederi AB Norden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.