Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mjältö II
Pilas af Nyköping i Nyköpings hamn 2008-06-07
Pilas af Nyköping i Nyköpings hamn 2008-06-07
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-05-04 PN
* Curt Sundqvist, EMA, 2007-02-02 PN
* Redaren 6, dec 1990, S9
* Sveriges Skeppslista 1980, S110
* Sveriges Skeppslista 1981, S122
* Sveriges Skeppslista 1989, S158
* Sveriges Skeppslista 1992, S190
* Sveriges Skeppslista 1997, S238
* Sveriges Skeppslista 1998, S244
* Sveriges Skeppslista 2001, S280
* Sveriges Skeppslista 2005, S318
* Sveriges Skeppslista 2006, S288
* Båtinvest.se, WEB 2009-07-12, KN
  Byggd 1977
  Varv Skrov: Yachtverft Success, Nederländerna
Utrustning: Curt Sundqvist, Ullånger
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 5346
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,25 meter 14,50 meter
  Största bredd 3,16 meter 3,90 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,23 meter
  Brt/Nrt 16/4 18/5
  Maskineri 2 x Mercedes 190 2 x Iveco 8061M14
  Effekt 110 hk, 81 kW 290 hk, 213 kW
  Toppfart 9 knop 12 knop
  Kapacitet 30 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1977 Levererad av Yachtverft Success till LEA Trading, Söderköping.
  1977 Såld till Curt Sundqvist, Höga Kusten-Linjen HB, Ullånger och döpt till Mjältö II. Utrustad och inredd av ägaren själv.
  1978 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo-Penta TMD40, 300 hk, 220 kW, installeras. Båten gör nu 10 knop.
  1983 Såld till Båtcharter HB, Järvsö och omdöpt till Torön II. Trafik på Ljusnan, traden Järvsö - Tornön.
  1985 Ombyggd. Förlängd med 2,63 meter.
  1993 Såld till Turbåten Turön HB, Umeå och omdöpt till Turön.
  1996 Såld till Sleipner Marin HB, Skälderviken och omdöpt till Vingaskär. Ombyggd. Förlängd med 0,62 meter och breddad till 3,90 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco 8061M14, 290 hk, 213 kW, installeras. Charter- och taxibåtstrafik i Öresund.
  2005 Såld till Lars Nyström, Nyköping och omdöpt till Pilas af Nyköping. Chartertrafik i Nyköpings skärgård.
  2009 Utlagd till försäljning vid Båtinvest, Oxelösund.
  2016 Såld till Leif Näslund, Bergshamra och omdöpt till Pilas af Bershamra.
Tillbaka till Höga Kusten-Linjen HB
Tillbaka till Lars Nyström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.