Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Minerva
Gripen i Busströmmen, Finnhamn 2016-06-29
Gripen i Busströmmen, Finnhamn 2016-06-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Västervikstidningen.se, WEB 2006-12-18
* Redaren 5/1990, S14
* Båtologen 1/2013, S44
* Båtologen 4/2014, S258
* Båtologen 6/2014, S392
* Sveriges Skeppslista 1982, S62
* Sveriges Skeppslista 1983, S66
* Sveriges Skeppslista 1984, S68
* Sveriges Skeppslista 1985, S68
* Sveriges Skeppslista 1986, S70
* Sveriges Skeppslista 1987, S68
* Sveriges Skeppslista 1989, S72
* Sveriges Skeppslista 1992, S84
* Sveriges Skeppslista 1997, S80
* Sveriges Skeppslista 1998, S82
* Sveriges Skeppslista 2001, S86
* Sveriges Skeppslista 2005, S90
* Sveriges Skeppslista 2006, S94

* Maskinbytet 2015 sker i september månad.
  Byggd 1981
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1077
  Registernr 12875
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJUL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,72 meter 15,76 meter
  Största bredd 4,01 meter 4,01 meter
  Djupgående 1,37 meter 1,37 meter
  Brt/Nrt 17/9 35/10
  Maskineri - 2 x Scania DI 12
  Effekt 163 hk, 120 kW 1.000 hk, 735 kW
  Toppfart - 22 knop
  Kapacitet - 65 passagerare
  Historik
  1981 Levererad av Boghammar Marin AB som Minerva till Söderholms Båttaxi AB, Runmarö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  1983 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 1,79 meter, nytt tonnage 25/7.
  1987 Såld till Stig Söderberg, Nämdö för 1,0 milj SEK. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  1990 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Förlängd med 1,20 meter, nytt tonnage 35/10. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Caterpillar 750 hk, 552 kW, installeras.
  1997 Såld till Nämdö Sjötransporter, Nämdö.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Caterpillar 3208, 870 hk, 639 kW, installeras.
  2006-12-18 Såld till Tjust Skärgårdsbåtar AB, Västervik och omdöpt till Loftahammar. Trafik på traden Loftahammar - Källvik - Rågö - Hasselö.
  2007 Ombyggd vid Huges Marina, Västervik under vintern. Renovering av passagerarutrymmen där delvis ny inredning installeras samt installation av elverk i maskinrummet.
  2012-06-08 Såld till Tärnaline AB, Karlstad och omdöpt till Tärnan 6.
  2012-06-26 Insatt i trafik under artistnamnet "Hulda II" på traden Kristinehamn - Alvön - Långön - Rävön - Hammarö - Karlstad.
  2013 Upplagd i Åmål efter säsongen och omdöpt till Nadja.
  2014-10-24 Såld till Madam Rederi AB, Stavsnäs och omdöpt till Gripen.
  2015-06-22 När man ligger i Stavsnäs, Värmdö kl. 15.30 så drabbas godsfärjan Olliver av ett tekniskt fel och kör in med klaffen i Gripens babordssida och slår ut fönstren i aktersalongen och orsakar lättare plåtskador utmed sidan. Fartyget körs till Rindö Marine AB för reparation och kan senare på kvällen tomköra till Arholma och är åter i trafik dagen därpå. Ersätts under eftermiddagen av Sunnan.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12, 1.000 hk, 735 kW, installeras. Maskinerna har tidigare suttit i Tärnan af Söderöra.
Tillbaka till Söderholms Båttaxi AB
Tillbaka till Tjust Skärgårdsbåtar AB
Tillbaka till Tärnaline AB
Tillbaka till Madam Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.