Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

MGB 503
Ofelia i Öresund
Ofelia i Öresund
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 4/2012, S14-17
* Båtologen 4/1996, S181
* Båtologen 5/1996, S226
* Båtologen 6/1996, S273-274
* Båtologen 1/1997, S33/34
* Sveriges Skeppslista 1951, S144
* Sveriges Skeppslista 1958, S80
* Sveriges Skeppslista 1959, S82
* Sveriges Skeppslista 1960, S82
* Sveriges Skeppslista 1961, S82
* Sveriges Skeppslista 1962, S80
* Sveriges Skeppslista 1963, S76
* Sveriges Skeppslista 1964, S76
* Sveriges Skeppslista 1965, S104
* Sveriges Skeppslista 1966, S104
* Sveriges Skeppslista 1967, S94268, S
* Danmarks Skeppslista 1969, S262
  Byggd 1942
  Varv Camper & Nicholson Ltd., Southampton, Storbritannien
  Varvsnummer -
  Registernr 9165
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer 5126861
  Signal SFNX
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 35,42 meter 35,42 meter
  Största bredd 5,83 meter 5,83 meter
  Djupgående 1,53 meter 1,53 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 3 x Paxman Ricardo -
  Effekt 1.200 hk, 882 kW -
  Toppfart 34 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1942-04-24 Beställd av Turkiska regeringen som kustbevakningsfartyg. Blir dock aldrig levererad till Turkiet utan beställningen tas över av Royal Navy.
  1942 Levererad av Camper & Nicholson Ltd. som MGB 503 till Royal Navy, Storbritannien. Motorkanonbåt.
  1945 Omdöpt till MGB 2003.
  1946 Utlånad till Island och omdöpt till Bragi. Tjänstgör som fiskebevakningsfartyg.
  1947 Återlämnad till Storbritannien. Utbjuds till försäljning.
  1949 Såld till disponent Karl J Karlsen, Bergen, Norge. Ombyggd till passagerarfartyg med en överbyggnad i aluminium. Klassas för norsk fjordfart. Nytt tonnage, 207 brt, 119 nrt.
  1950-03-27 Såld till Per-Walter Sandeberg, Göteborg för 500.000 SEK och omdöpt till Ålänningen. Hemort Stockholm.
  1950-04-30 Få brand i maskinrummet vid färden från Bergen mot Stockholm. Branden släcks och fartyget förs till Oskarshamns Varv, Oskarshamn för reparation.
  1950-06 Vid färd från Oskarshamns Varv, Oskarshamn mot Stockholm får man maskinhaveri. Fartyget skulle sättas i trafik mellan Stockholm och Mariehamn 12 juli men trafikstarten skjuts nu upp. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Davey-Paxman, installeras. Man minskar samtidigt från tre till två huvudmaskiner.
  1950-08 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mariehamn.
  1952-05-19 Omdöpt till Gay Viking.
  1952-05-31 Insatt i trafik för Marstrands Rederi AB, Göteborg på traden Göteborg - Marstrand samt Göteborg - Hovenäset.
  1952-09 Insatt i trafik på traden Landskrona - Köpenhamn.
  1953-05-06 Såld på exekutiv auktion till Göteborg Back via AB Aspasia, Göteborg för 100.000 SEK.
  1953 Såld till Rederi AB Hamneskär (Per-Walter Sandeberg), Göteborg för 182.000 SEK. Hemort Landskrona. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta, 460 hk, 338 kW, installeras.
  1954 Såld till Werner Brönholm, Lyngby, Danmark. Fortsatt trafik på traden Landskrona - Köpenhamn.
  1957 Såld till Torleif Fredriksson, Landskrona.
  1958 Såld till AB Vikingbåtarna, Landskrona.
  1964 Såld till Rederi AB Marina, Landskrona och omdöpt till Ofelia. Ny hemort Helsingborg.
  1968 Såld till Louis Bjerremand Grau, Sælvig, Danmark och omdöpt till Samsine. Dansk signal OXCG.
  1969-08-01 Såld till Bahama Sea Trading, Nassau, Bahamas och omdöpt till Bahama Viking. Ska byggas om till skonare och köra fisketurer i Söderhavet. Upplagd i Köpenhamn.
  1989 Sjunker på uppläggningsplatsen i Köpenhamn. I slutet av 1989 bärgas resterna av fartyget med grävmaskin.
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.