Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Maria
Karl-Göran på Riddarfjärden, Stockholm 1956-06-25
Karl-Göran på Riddarfjärden, Stockholm 1956-06-25
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-18 PN

* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S66-67
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S85-88, 122, 158

* Skärgårdsbåten 2/1975, S5-6
* Skärgårdsbåten 4/1995, S28
* Skärgårdsbåten 1/1996, S34
* Skärgårdsbåten 1/2003, S7
* Skärgårdsbåten 4/2003, S27-28
* Skärgårdsbåten 1/2005, S11-18
* Skärgårdsbåten 1/2013, S13-14
* Båtologen 2/2018, S80-81

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S72
* Sveriges Skeppslista 1908, S56
* Sveriges Skeppslista 1910, S56
* Sveriges Skeppslista 1911, S54
* Sveriges Skeppslista 1913, S56
* Sveriges Skeppslista 1921, S?
* Sveriges Skeppslista 1929, S44
* Sveriges Skeppslista 1941, S44
* Sveriges Skeppslista 1945, S168
* Sveriges Skeppslista 1947, S96
* Sveriges Skeppslista 1949, S104
* Sveriges Skeppslista 1951, S88
* Sveriges Skeppslista 1957, S92
* Sveriges Skeppslista 1958, S96
  Byggd 1869
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 139
  Registernr 1166
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCKN, senare SDFK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,52 meter 30,12 meter
  Största bredd 4,49 meter 4,62 meter
  Djupgående 2,70 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt - 79/50
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Munktell
  Effekt - 100 hk, 73 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1869-09 Byggd av Motala Mekaniska Werkstads AB som Maria för att tjänstgöra som varvets egen utställningsbåt. Besöker hösten 1869 bland annat Stockholm, Helsingfors och S:t Petersburg.
  1870-05 Insatt i reguljär trafik på traden Stockholm - Strängnäs - Köping med Motala Mekaniska Werkstads AB som redare.
  1871-10 Såld till C. A. Malmqvist, Köping som bildar Rederibolaget för Ångfartyget Maria, Köping. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Köping.
  1879-01 Rederiet ombildas till Köpings Ångfartygs Rederi AB, Köping.
  1879-01 Omdöpt till Maria II i samband med att rederiet får leverans av ångfartyget "Maria I".
  1882-02-01 Ommätt. Nya mått 32,52 x 4,49 meter. Nytt tonnage 80/50.
  1895-01 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm för 12.500 SEK. Trafik på traden Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1898-04 Ombyggd och förbyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm för en kostnad av 19.488,31 SEK. Ny ångpanna och ny ångmaskin på 210 hk, 154 kW, installeras. Ny överbyggnad. Omdöpt till Express.
  1898-05-16 Ommätt. Nya mått 32,31 x 4,60 meter. Nytt tonnage 94/60.
  1901-04 Såld till Ångbåts AB Dalarö - Saltsjöbaden, Saltsjöbaden. Hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken) men nu även tillägg vid Ekholmen.
  1903 Lägger nu till även vid Tyresö-Brevik.
  1906-03 En större reparation genomförs.
  1906-04-14 Ommätt. Nytt tonnage 104/71.
  1909-06-01 Såld till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Fortsatt trafik på traden Saltsjöbaden - Ekholmen - Tyresö-Brevik - Dalarö (Vadviken).
  1914-03 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Dalarö I. Fortsatt trafik på traden Saltsjöbaden - Ekholmen - Tyresö-Brevik - Dalarö (Vadviken).
  1916 Upplagd.
  1917 Alla inventarier urtagna. Ångmaskinen och ångpannan överflyttad till s/s Dalarö.
  1919-07-26 Såld till direktör Gustaf Förselius, Stockholm för 7.500 SEK.
  1920-06 Omregistreras som pråm.
  1921 Ombyggd till lastfartyg och omdöpt till Artur. En dieselmotor på 70 hk, 51 kW, installeras.
  1921-09-09 Ommätt. Nya mått 32,37 x 4,60 meter. Nytt tonnage 81/55.
  1924-04-30 Såld till Simon Carlsson, Stockholm (16/30), Gustav Carlsson, Stockholm (11/30), Valdemar Johansson, Linanäs (2/30) och Tyko Ragnar Karlsson, Figeholm (1/30) för 15.000 SEK. Huvudredare Simon Carlsson, Stockholm.
  1927-03-10 Tyko Ragnar Karlsson, Figeholm köper 1/30-del av Simon Carlsson, Stockholm för 500 SEK.
  1932-07-14 Ommätt. Nya mått 32,18 x 4,60 meter. Nytt tonnage 80/50.
  1933-11-04 Simon Carlsson, Stockholm köper 1/30-del av Tyko Ragnar Karlsson, Figeholm för 500 SEK.
  1935-02 Ombyggd vid Karlshamns Skeppsvarv, Karlshamn.
  1937-02-15 Ommätt. Nya mått 32,12 x 4,62 meter. Nytt tonnage 79/50.
  1940-04-01 Överförd till Rederi AB Simson, Stockholm.
  1941-06-13 Rederi AB Simson anmäler fartyget som pråm, då de, på grund av brist på olja, gjort förändringar så att maskinen inte går att använda.
  1944-01-27 Såld till köpman Anders Folke Arbenius, Stockholm för 9.000 SEK och omdöpt till Bovik. Fartygets motor tas åter i bruk.
  1945-04-09 Såld till Johan Albert Hellman, Stockholm (2/4), Victor Victorovitch Eriksson, Stockholm (1/4) och Josef Allan Sjödin, Stora Mellösa (1/4) för 12.250 SEK och omdöpt till Östanvik. Huvudredare Johan Albert Hellan, Stockholm.
  1946-01-28 Såld till Karl Manfred Österström, Gryt för 33.000 SEK och omdöpt till Karl-Göran.
  1953 Ny huvudmaskin, av fabrikat Munktell, 100 hk, 73 kW, installeras.
  1958-01 Skrotad i Norrköping.
Tillbaka till Rederibolaget för Ångfartyget Maria
Tillbaka till Köpings Ångfartygs Rederi AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Ångbåts AB Dalarö - Saltsjöbaden
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.