Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mälaren
C.M. Bellman i Torsby 1899
C.M. Bellman i Torsby 1899
Foto: August Pehrsson. Från Håkan Larssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-02 PN (Byggd 1863)
* Båtar på Vänern Del 1, 2005, S90 (Byggd 1863)
* Mälarbåtar, 1967, S124
* Båtar på Fryken, 1979, S31, 33, 38, 42, 44, 45, 114 (byggd 1861)
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S248, 252, 258, 278-283, 286
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S47, 52, 54, 131, 137-138, 172, 176
* Mälarångare, 1999, S33, 41, 54
* Skärgårdsbåten 2/2012, S20-21
* Skärgårdsbåten 1/2014, S11-12
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S40
* Sveriges Skeppslista 1908, S46
* Sveriges Skeppslista 1910, S46
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S72
* Sveriges Skeppslista 1929, S92
  Byggd 1861
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 37
  Registernr 1456
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCTL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,35 meter 23,48 meter
  Största bredd 3,86 meter 3,95 meter
  Djupgående 1,50 meter 2,15 meter
  Brt/Nrt 64/57 49/23
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW 130 hk, 96 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Mälaren till Bockholmssunds Ångfartygsbolag, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Johannesdal - Vårby - Slagsta - Hallunda - Norsborg - Vällinge kvarnar - Bockholmssund - Rastaborg - Adelsö - Häckelberg (Ekholmen).
  1865 Flyttar till traden Stockholm - Strängnäs - Engsö.
  1866-08 Flyttar till traden Stockholm - Enköping.
  1868-08 Flyttar till traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1871 Flyttar till traden Stockholm - Stallarholmen - Engsö.
  1873 Såld till Liljedahls glasbruk, Liljedahl, Värmland för 20.000 rdr och omdöpt till Liljedahl. Trafik på Vänern, traden Karlstad - Liljedal.
  1880 Såld till J Svensson, Orrholmen, Sunne för 10.000 SEK och omdöpt till Sundvik. Repareras grundligt vid Lindholmens varv, Göteborg. Trafik på Frykensjöarna, traden Fryksta - Sunne - Torsby.
  1885 Såld till Ångbåts AB Fryksdalen, Hvitsand. Ombyggd.
  1890 Ombyggd. Omdöpt till C.M. Bellman.
  1893-06-12 Ommätt. Nya mått 25,09 x 3,62 meter. Nytt tonnage 60/46.
  1901-02-15 Såld till disponent Ivar Ferdinand Wallberg, Karlstad för 11.000 SEK.
  1901-06 Ombyggd vid Karlstads Mekaniska Verkstad, Karlstad. Trafik på Vänern, traden Värmlandsnäs - Karlstad. Används även som bogserbåt.
  1901-06-15 Får nytt passagerarcertifikat för 120 passagerare.
  1901-06-26 Ommätt. Nya mått 23,49 x 3,92 meter. Nytt tonnage 48/23.
  1911-05 Såld till maskinist Oscar Leander Olsson, Haparanda och omdöpt till Washington.
  1911-05-18 Ommätt. Nytt tonnage 48/15.
  1915 Ombyggd till bogserbåt.
  1917-04-14 Såld till AB Luleå Verkstäder, Luleå för 30.000 SEK och omdöpt till Heros. Fraktfart mellan Luleå, Haparanda och Piteå.
  1918-10 Såld till Leopold Olschanski, Stockholm för 16.000 SEK.
  1919-03-04 Ommätt. Nya mått 23,48 x 3,95 meter. Nytt tonnage 49/23.
  1921-07-21 Såld till ångbåtskommissionär Arvid Krona, Nederkalix, lantbrukare Carl Johan Strömbäck, Nederkalix och ångbåtsbefälhavare Vilhelm Fredrik Lundbäck, Kalix för 20.000 SEK. Huvudredare Arvid Krona. Ny hemort Kalix.
  1922-05-23 Vilhelm Fredrik Lundbäck säljer sin andel för 6.250 SEK till de andra som nu äger hälften var.
  1931-09 Upplagd för skrotning vid AB Luleå Varv & Verkstäder, Luleå.
  1932 Skrotad vid AB Luleå Varv & Verkstäder, Luleå.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångbåts AB Fryksdalen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.