Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Maj
Annie på Lyrleden 2012-07-22
Annie på Lyrleden 2012-07-22
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S105
  Byggd 1994
  Varv David Abels Boatbuilders Ltd, Bristol, England
  Varvsnummer 56
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFKV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,72 meter 30,72 meter
  Största bredd 9,20 meter 9,20 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 134/- 134/-
  Maskineri 1 x Volvo Penta TD 71 AW 1 x Volvo Penta D7A T
  Effekt 131 hk, 96 kW -
  Toppfart 3 knop 3 knop
  Kapacitet 150 passagerare 150 passagerare
   12 personbilar 12 personbilar
  Historik
  1994 Levererad av David Abels Boatbuilders Ltd som Maj till Vägverket Produktion Väst, Göteborg. Får Vägverkets inventarienummer 333. Trafik på leden Malö - Fröjdendal, Orust, Bohuslän. Vid provtillägg visar sig klaffarna vara för korta så färjan får bogseras till varv för ombyggnad.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2000 Flyttad till leden Ängö - Fruvik (Flatön - Dragsmark), Orust, Bohuslän.
  2001 Omdöpt till Huldas Karin.
  2004-05-03 Upprustad vid Fridhems Varv, Lysekil och omdöpt till Annie. Flyttad till leden Hamburgsund - Hamburgö, Bohuslän.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2011 Ombyggd vid Fridhems varv, Lysekil. Anpassningar för trafik på Lyrleden.
  2011 Insatt i trafik på leden Lyr - Lyresten, Tjörn, Bohuslän.
Tillbaka till Vägverket Produktion
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.