Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingöfärjan 2
Stockholms Ström 3 vid Biskopsudden, Stockholm 2010-08-19
Stockholms Ström 3 vid Biskopsudden, Stockholm 2010-08-19
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 41, dec 1977, S19-21
* Ångbåten 42, april 1978, S16
* Svensk Sjöfarts Tidning 45/1970, S49
* Sveriges Skeppslista 1951, S70
* Sveriges Skeppslista 1960, S80
* Sveriges Skeppslista 1962, S78
* Sveriges Skeppslista 1963, S74
* Sveriges Skeppslista 1965, S74
* Sveriges Skeppslista 1969, S206
* Sveriges Skeppslista 1970, S90
* Sveriges Skeppslista 1971, S88
* Sveriges Skeppslista 1972, S86
* Sveriges Skeppslista 1973, S84
* Sveriges Skeppslista 1980, S60
* Sveriges Skeppslista 1981, S68
* Sveriges Skeppslista 1989, S78
* Sveriges Skeppslista 1992, S92
* Sveriges Skeppslista 1997, S88
* Sveriges Skeppslista 1998, S88
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
* Sveriges Skeppslista 2005, S128
* Sveriges Skeppslista 2006, S130
  Byggd 1907
  Varv Brynäs Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 4881
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JRCQ, numera SEIG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,10 meter 20,56 meter
  Största bredd 5,37 meter 5,37 meter
  Djupgående - 2,12 meter
  Brt/Nrt 95/56 47/20
  Maskineri 1 x Ångmaskin 1 x Scania D11 R81
  Effekt 100 hk, 73 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 204 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1907-10 Levererad av Brynäs varv som Lidingöfärjan 2 till Lidingö Trafik AB, Lidingö. Trafik på traden Ropsten - Islinge färjeläge.
  1925 Trafik på traden Ropsten - Djursholm - Viggbyholm.
  1927-05-01 Uthyrd till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg för 7.200 kr/år och omdöpt till Färjan 6. Trafik på linjen Sänkverket - Hisingstad.
  1928-12-31 Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg.
  1963 Flyttas till linje 3 mellan Fiskhamnen och Sannegårdshamnen.
  1966-01-01 Upplagd vid Hamnens varv, Ringön som reservfärja.
  1967 Såld till Hansson & Lundblom Motor AB, Göteborg för 12.000 SEK.
  1969 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Nybron 1. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D11 R81, 150 hk, 110 kW, installeras. Målas likt övriga djurgårdsfärjor brun eftersom en av djurgårdsfärjornas ägare, finansmannen Marcus Wallenberg, hade ett tidigt minne av att färjorna var bruna vid sekelskiftet. Trafik på traden Nybroplan - Allmänna gränd.
  1970-09-30 Såld till AB Djurgårdsvarvet (Dotterbolag till Stockholms Ångslups AB), Stockholm för 80.000 SEK.
  1970-10-02 AB Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik AB, Stockholm.
  1970-12-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 62.626 SEK.
  1977 Ombyggd. Nya styrhytter.
  1988 Ombyggd.
  1998-05-11 Såld till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm för 1,5 milj SEK och omdöpt till Stockholms Ström 3. Trafik på linjen Slussen - Fjäderholmarna samt charter.
  1999 Ombyggd.
Tillbaka till Lidingö Trafik AB
Tillbaka till Göteborgs Hamnstyrelse
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.