Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingö
Ägir utanför Östhammar ca 1915
Ägir utanför Östhammar ca 1915
Foto: Skötsner-Edhlund. Från Upplandsmuseets samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-30 PN
* Skärgårdsbåten 3/1972, S28-30
* Alla våra Ångslupar, 1994, S138
* Rospiggen 2000, S14-17
* Sveriges Skeppslista 1908, S118
* Sveriges Skeppslista 1910, S120
* Sveriges Skeppslista 1911, S118
* Sveriges Skeppslista 1913, S124
* Sveriges Skeppslista 1921, S172
* Sveriges Skeppslista 1929, S172
  Byggd 1863
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 30
  Registernr 1463
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCTR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,04 meter 22,43 meter
  Största bredd 4,14 meter 4,31 meter
  Djupgående 1,52 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - 46/22
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Bolinder
  Effekt 64 hk, 47 kW 50 hk, 37 kW
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1863-06 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Lidingö till Lidingö Ångslupsbolag, Lidingö. Byggnadskostnad 19.000 rdr.
  1863-06-12 Insatt i trafik på traden Skeppsbron, Stockholm - Blockhusudden - Herserud.
  1865-10-30 Blir påkörd av s/s Nya Söderhamn kl. 05.00 utanför Manilla på Djurgården och sjunker till 21 famnars djup. Besättningen räddas. Lidingös befälhavare dömdes 4 juni 1866 vid Stockholms rådhusrätt som ansvarig för olyckan. Svea Hovrätt fastställde domen men Kungliga Majestäts utslag den 20 januari 1869 gjorde båda parter vållande.
  1868 Bärgas och repareras. Omdöpt till Ryd. Insatt i trafik på Stora Värtan, traden Stockholm - Lidingö - Frösvik - Rydboholm.
  1866-01 Såld till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Lidingö.
  1870 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Ägir. Trafik på traden Stockholm - Lidingö - Djursholm - Frösvik - Rydboholm - Viggbyholm.
  1873 Såld till L Björklund, Söderhamn.
  1881 Såld till O.A. Ingberg, Söderhamn.
  1892 Såld till Nya Ångslupsbolaget, Söderhamn.
  1894 Såld till Anders Daniel Sundberg, Söderhamn. Trafik på traden Söderhamn - Ljusne.
  1894-06-29 Ommätt. Nya mått 22,30 x 4,23 meter. Nytt tonnage 64/44.
  1898 Såld till J Sundberg, Söderhamn.
  1902 Såld till Ångbåts AB Nya Flink, Söderhamn.
  1903-12-10 Ommätt. Nya mått 22,30 x 4,28 meter. Nytt tonnage 63/41.
  1914-05 Såld till Rederiet Ägir (pr/Edward Adrian Holmgren), Östhammar. Ombyggd vid Rörhamns varv, Öregrund. Motoriserad med en Bolinder råoljemotor på 50 hk, 37 kW. Trafik på traden Älmsta - Väddövik - Fogdö - Singö - Herräng - Östra Tvärnö - Västra Tvärnö - Länsö - Östhammar.
  1914-09-03 Ommätt. Nya mått 22,43 x 4,31 meter. Nytt tonnage 65/41.
  1917-08 Upplagd i Östhammar på grund av bränslebrist.
  1919-07-21 Såld på offentlig auktion till Öregrunds Slip & Warf, Öregrund för 12.350 SEK. Ombyggd till bogserbåt.
  1919-10-14 Ommätt. Nytt tonnage 45/21.
  1919-10 Såld till Rederibolaget Ägir (pr/Mathias Teodor Sjöblom), Norrtälje för 17.000 SEK.
  1921-05 Johan Erik Carlsson, Stäket utses till huvudredare. Ny hemort Roslags Bro.
  1921-07-30 Ommätt. Nytt tonnage 46/22.
  1927 Wiktor Emanuel Jansson, Norrtälje utses till huvudredare. Ny hemort Norrtälje.
  1931-02-26 Såld till Lars Reinholds Larsson, Karlstad och Per Waldemar Bonde, Säffle för 2.500 SEK. Ny hemort Säffle. Nedskuren till pråm vid Hustegavarvet, Lidingö. Motorn tas bort.
  1931-06-20 Såld till C.G. Blomstrand för 50 SEK.
  1932-09 Intyg om att fartyget nu är skrotat.
Tillbaka till Lidingö Ångslupsbolag
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Flink
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1669 fartyg, 918 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.