Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lärkan
Lärkan i Göteborg ca. 1916
Lärkan i Göteborg ca. 1916
Foto: Okänd. Från Esse Holmgrens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-03-06 PN

* Ångbåten 114, 1/2004, S13
* Ångbåten 117, 4/2004, S16
* Skärgårdsbåten 1/1991, S23
* Skärgårdsbåten 2/2007, S30-32
* Skärgårdsbåten 2/2009, S20-21

* Dagens Nyheter 1882-06-27
* Göteborgsposten 1882-06-28
* Göteborgsposten 1882-07-24
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1886-05-24
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1886-05-25
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1886-05-26
* Göteborgsposten 1886-05-27
* Göteborgs Weckoblad 1886-05-28
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1886-09-13
* Göteborgsposten 1887-05-18
* Göteborgsposten 1889-02-15
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1893-07-03
* Göteborgs Aftonblad 1893-07-03
* Göteborgsposten 1893-07-03
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1893-07-11
* Göteborgsposten 1893-07-13
* Göteborgsposten 1893-07-14
* Göteborgsposten 1893-07-15
* Trollhättans Tidning 1893-07-17
* Göteborgsposten 1893-07-18
* Göteborgsposten 1893-07-25
* Göteborgs Aftonblad 1905-01-09
* Dagens Nyheter 1906-07-23
* Göteborgs Aftonblad 1906-07-23
* Söderhamns Tidning 1909-10-25
* Göteborgs Aftonblad 1910-08-01
* Göteborgs Dagblad 1920-08-14
* Göteborgs Dagblad 1922-04-01
* Göteborgs Dagblad 1922-05-04
* Göteborgs Dagblad 1922-06-17
* Göteborgs Dagblad 1925-05-30

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S156
* Sveriges Skeppslista 1908, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S80
* Sveriges Skeppslista 1911, S78
* Sveriges Skeppslista 1913, S82
* Sveriges Skeppslista 1915, S88
* Sveriges Skeppslista 1919, S86
* Sveriges Skeppslista 1921, S86
* Sveriges Skeppslista 19
  Byggd 1882
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 325
  Registernr 2138
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,83 meter 23,83 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,90 meter
  Djupgående 2,18 meter 2,18 meter
  Brt/Nrt 81/60 81/60
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 125 hk, 92 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 200 passagerare -
  Historik
  1882-07 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Lärkan till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Klippan - Långedrag - Asperö - Styrsö - Brännö.
  1886-05-23 Grundstöter ca. kl. 11.00 på Rödskärsbådan, öster om Asperö vid färd från Göteborg mot södra skärgården med drygt 100 passagerare ombord. Fartyget fastnar på grundet med några graders slagsida åt styrbord. Passagerarna evakueras till Bratten av bogserbåten Harald samt lotsbåten från Vinga. Dras av grundet några timmar senare och bogseras till Lindholmens Mekaniska Verkstads AB, Göteborg för undersökning. Ingen person skadas vid incidenten och fartyget får endast några skrapmärken på styrbordssidan. Orsak till grundstötningen var att kaptenen var upptagen med att sälja biljetter och därför hade lämnat över rodret till en skärgårdsbo från Brännö. Kaptenen, Johan Albert Johansson, döms 11 september av rådhusrätten att böta 300 SEK för att "utan trängande nöd överlåtit åt annan person att föra fartyget". Kunglig Majestät beslutar i maj året efter att, av nåd, sänka bötesbeloppet till 100 SEK.
  1889-02-14 Grundstöter på eftermiddagen lätt på Älvsborgsfjorden. Grundstötningen förorsakas av att fartyget blir klämt mellan två stora isflak och kan därför inte styras. Ingen person skadas vid incidenten men maskinisten ombord blir så rädd att han hoppar överbord ner på isflaken och måste efter ett tag räddas genom att övriga besättningen sjösätter livbåten.
  1891 Flyttas till traden Göteborg - Öckerö.
  1893-07-02 Kolliderar vid 12-tiden med ångslupen Ebba utanför Klippan, Göteborg vid färd in mot Göteborg. Ebba kör in i bogen på Lärkan som får ett hål i plåten ovanför vattenlinjen. Ingen person skadas vid kollisionen men många av passagerarna på de båda fartygen får panik. En passagerare på Ebba blev så rädd att han hoppade över bord. Han blev dock genast uppdragen ur vattnet.
  1893-07-10 När fartyget ska lämna Öckerö ca. kl. 16.00 slår propellern mot en sten på botten så att ett propellerblad går sönder. Man kan dock fortsätta dagens trafik utan större förseningar. Man anklagar först konkurrenten, Norra Skärgårdens Ångbåts AB, att vara ansvarig för att ha lagt dit stenen men det visar sig senare att det är fiskare som anser att ångbåtstrafiken stör fisket.
  1895 Flyttas till traden Göteborg - Klippan - Långedrag - Asperö - Styrsö - Brännö.
  1896 Ny ångpanna installeras.
  1905-01-07 Grundstöter på morgonen på en lerbank i närheten av Stenskär vid färd från Bratten mot Brännö. Dras loss ca. kl. 10.30 av en bogserbåt och kan därefter fortsätta sin färd.
  1906-07-21 Grundstöter strax före kl. 24.00 i mörker och hög sjögång mellan Lerholmen och Skiftesskär vid färd från Långedrag mot södra skärgården. De runt 20 passagerarna evakueras efter ca. två timmar av ångslupen Svanen. Lärkan dras loss dagen efter av två bogserbåtar och förs till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB för undersökning.
  1910-07-30 Flyttas tillfälligt till traden Lysekil - Munkedal.
  1920-08-13 Grundstöter ca. kl. 22.00 norr om Långedrag vid färd från Styrsö mot Göteborg med runt 15 passagerare ombord. Passagerarna evakueras av två båtar från Älvsborgs fästning. Fartyget kommer loss vid 12-tiden och kan därefter för egen maskin gå in till Göteborg.
  1922-04-25 Såld till Carl Herman Nyström (Arendalslinjen), Göteborg för 15.000 SEK och omdöpt till Arendal. Ombyggd.
  1922-06-04 Insatt i trafik på traden Göteborg - Kustens brygga - Villabron - Arendal.
  1923-06-01 Traden förlängs och är nu Göteborg - Kustens brygga - Villabron - Arendal - Hjärtholmen - Torslanda Flyghamn.
  1926-12-13 Såld till sjökapten Gustaf Arthur Bartley (1/2) och köpman Ernst V. Jonsson, Göteborg (Arendalslinjen) för 15.000 SEK.
  1927-04-25 Ernst V. Jonsson säljer sin andel i fartyget till sjökapten Johan Adolf Steen, Göteborg för 7.500 SEK.
  1929-05-10 Såld på exekutiv auktion av Göteborgs Handelsbank, Göteborg till Edv. Skagerlind & C:o, Ivar Bondesson, Alfred Holmgren, Johan Gustaf Wikström och A.H. Wallin, Göteborg för 4.900 SEK.
  1929-05 Såld till överlots Christoffer Edson, Viken för 1.000 SEK.
  1929-10 Såld till skrotfirman Petersen & Albeck, Köpenhamn för 2.100 SEK. Skrotas.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Arendalslinjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1663 fartyg, 900 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.