Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kolhättan-Svanesund
Älgöfjord i Rönnäng 1991-10-19
Älgöfjord i Rönnäng 1991-10-19
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1992, S12-14
* Ångbåten 34, april 1976, S19
* Länspumpen 3/2003, S20-23
* Svensk Sjöfarts Tidning 5/1967, S6 (194)
* Svensk Sjöfarts Tidning 10/1970, S80
* De gula färjorna, 2010, S82
* Sveriges Skeppslista 1951, S128
* Sveriges Skeppslista 1960, S80
* Sveriges Skeppslista 1962, S78
* Sveriges Skeppslista 1963, S74
* Sveriges Skeppslista 1965, S74
* Sveriges Skeppslista 1969, S71
* Sveriges Skeppslista 1970, S68
* Sveriges Skeppslista 1971, S68
* Sveriges Skeppslista 1972, S66
* Sveriges Skeppslista 1973, S66
* Sveriges Skeppslista 1980, S50
* Sveriges Skeppslista 1981, S54
* Sveriges Skeppslista 1989, S60
* Sveriges Skeppslista 1992, S138
  Byggd 1926
  Varv AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 55
  Registernr 8710
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SEVU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 18,34 meter 22,98 meter
  Största bredd 7,02 meter 7,06 meter
  Djupgående 2,69 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 63/- 85/40
  Maskineri 1 x Skandia 411 -
  Effekt 60 hk, 44 kW 152 hk, 112 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1926-02-09 Beställd av Inlands Nordre härads och Orusts Vägstyrelser.
  1926-10-24 Prov- och leveranstur. Grundstöter i full fart vid ingående till Stenungsund. Förs åter till byggnadsvarvet för reparation.
  1926-11-08 Levererad av AB Lundby Mekaniska Verkstad som Kolhättan-Svanesund till Inlands Nordre härads och Orusts Vägstyrelser, Bohuslän. Trafik på traden Kolhättan - Svanesund, Bohuslän.
  1940-10-16 Gengasdrift installeras vid Lödöse Varv, Lödöse. Detta på grund av bränslebristen under andra världskriget. Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta Hesselman P63, 68 hk, 50 kW, installeras.
  1940-11 Överförd till Orust och Tjörns Vägstyrelser och omdöpt till Svanesund.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Fortsätter på samma trad.
  1950-03 Ombyggd vid Åmåls varv, Åmål. Förlängd med 5 meter.
  1956-12-27 Omdöpt till Färja 61/28. Reservfärja vid lederna i Bohuslän.
  1960 Åter i trafik på leden Kolhättan - Svanesund.
  1966-12-19 Såld till Allan Harrysson, Lysekil för 35.000 SEK och omdöpt till Gullmarsfärjan I. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis D11 R 80 SF, 153 hk, 112 kW, installeras. Trafik på traden Lysekil - Grundsund - Fiskebäckskil.
  1970-02-23 Såld till HB Skärgårdstrafik, Lysekil för 70.000 SEK.
  1976-03 Såld till AB Koster Trafik, Strömstad och omdöpt till Kosterfärjan. Godstrafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1982-10 Såld till Kosterfärjan AB, Sydkoster. Fortsatt godstrafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1982-10 Kosterfärjan AB byter namn till Koster Marin AB, Sydkoster.
  1983-09-29 Omdöpt till Soparen.
  1984-01 Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö för 250.000 SEK. Renhållningsfartyg.
  1990 Såld till Dyröns Sjötransporter HB, Dyrön och omdöpt till Älgöfjord. Ny ramp och nytt ståldäck byggs.
  1994 Dyröns Sjötransporter HB byter namn till Dyröns Sjötransporter AB, Dyrön.
  1994 Såld till Brødrene Bondø Fiskeoppdrett A/S, Norge.
  19?? Övertagen av Vikna Sjøfarm A/S, Rørvik.
  2005 Skrotad i Stokksund, Norge.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Allan Harrysson
Tillbaka till HB Skärgårdstrafik
Tillbaka till Koster Trafik AB
Tillbaka till Kosterfärjan AB
Tillbaka till Koster Marin AB
Tillbaka till Vrångö Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.