Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kirsten Piil
Tranan på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-06-08
Tranan på S:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-06-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 18/1970, S15
* Svensk Sjöfarts Tidning 26/1970, S29
* Danmarks Skibsliste 1935, S112
* Danmarks Skibsliste 1946, S12
* Danmarks Skibsliste 1951, S23
* Sveriges Skeppslista 1970, S112
  Byggd 1935
  Varv Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S, Danmark
  Varvsnummer 222
  Registernr 11155
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8976956
  Signal OYKX, OUDC, numera svensk signal SFYW
  Systerfartyg Den lille Havfrue
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,09 meter 33,86 meter
  Största bredd 6,03 meter 6,00 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt 88/27 137/98
  Maskineri - 1 x B&W Alpha
  Effekt 270 hk, 198 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 150 passagerare
  Historik
  1935 Levererad av Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri A/S som Kirsten Piil till A/S Dampskibsselskabet Øresund, Köpenhamn. Dansk signal OYKX. Trafik mellan Köpenhamn och Helsingborg.
  1944 Såld till A/S Øresunds Kystfart, Köpenhamn.
  1945 Såld till Danske Marineministeriet, Köpenhamn. Trafik som transportfartyg åt danska marinen.
  1947-10-22 Omdöpt till Kongedybet.
  1951-04-01 Får även beteckningen A 555. Ny signal OUDC.
  1957 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha, installeras.
  1969-12-18 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 52.000 DKR.
  1970 Såld till Rederi AB Stockholm - Fjärdlång, Stockholm och omdöpt till Tranan. Ombyggd vid Skillinge varv, Simrishamn.
  1998 Såld till Ängsholmen Rederi AB, Solna för 1,39 milj SEK. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2000-08-12 Chartertur för Djurgårdens IFs supporterklubb till Enköping där match mellan Enköping och Djurgården spelas under dagen. När man passerar under Västerbron vid 09.00-tiden så släpper två-tre personer ner tre stycken femlitershinkar med orange färg som träffar båten. Ingen person skadas, men de flesta får färgstänk på sig. Polisen eskorterar sedan båten med avdelad polisbåt. Väl framme i Enköping vid inloppet till ån vid Haga slott så stoppar huvudmaskin och båten driver rätt in i vassen. Man tar sig loss för egen maskin och supportrarna ankommer precis i tid för insläpp.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Fjärdlång
Tillbaka till Ängsholmen Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1644 fartyg, 887 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.