Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 2
Kalmarsund N:o 2
Kalmarsund N:o 2
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1868
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 131
  Registernr 2501
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 24,35 meter 24,35 meter
  Största bredd 4,69 meter 4,69 meter
  Djupgående 1,78 meter 1,78 meter
  Brt/Nrt 88/66 87/65
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1867-07 Beställd.
  1868-04-23 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 2 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 35.000 rdr.
  1868-05-07 Insatt i trafik på traderna Kalmar - Färjestaden och Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn - Bergkvara.
  1871 Flyttar till traden Kalmar - Mörbylånga - Degerhamn - Bergkvara - Djursvik - Ekenäs - Värnanäs.
  1880-05 Ny ångpanna monteras av Motala Mekaniska Werkstads AB till priset 4.200 SEK.
  1886-07-05 Ommätt. Mått 24,35 x 4,69 meter. Tonnage 87/65.
  1886-12-31 Grundstöter ca. kl. 10.00 i tät dimma strax söder om Alvedsjö bodar på norra Öland färd mot Kalmar från Oskarshamn där man lämnat av en last en spannmål. Innan hjälp hinner komma börjar det blåsa och när vågorna slår mot skrovet rör sig fartyget så att ett hål i skrovet uppstår och vatten strömmar in. Bärgningsångaren Poseidon från Bärgnings och Dykeri AB Neptun kommer till platsen två dygn senare men kan inte komma in till det grundstötta fartyget då det är för grunt. Man skickar istället efter ångfartyget Kalmarsund N:o 1 för att assistera vid bärgningen. Fartyget bärgas den 4 januari och bogseras först till Oskarshamn för tätning och sedan till Kalmar för reparation. Orsak till incidenten är tät dimma och en trasig kompass som gör att man kommer helt ur kurs.
  1894-11 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund.
  1899 Degraderas till extrabåt.
  1912 Upplagd.
  1913-11-06 Såld till Ölands Nya Cement AB, Stockholm för 6.500 SEK och omdöpt till Insula 3. Ny hemort Degerhamn. Byggs om till lust- och bogserfartyg och målas vit.
  1916-09 Ölands Nya Cement AB byter namn till Ölands Cement AB, Stockholm.
  1924-11 Såld till Gerda Charlotta Glücksman (Glückmans Metallaffär), Göteborg för 1.300 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1924-12-17 Glückmans Metallaffär meddelar att fartyget är nedskrotat.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.