Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kållandsö
Kållandsö
Kållandsö
Foto: Vykort från Tore Olssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2008-07-10 PN
* Tore Olsson, BILD, 2008-07-17 PN
* Länspumpen 2/1988, S17-18
* Sveriges Skeppslista 1945, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S144
* Sveriges Skeppslista 1957, S150
* Sveriges Skeppslista 1958, S154
* Sveriges Skeppslista 1959, S154
  Byggd 1908
  Varv Sjötorps Varv, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr 4892
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JRDS, senare SHLG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 18,86 meter 18,86 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,05 meter
  Djupgående 1,93 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 63/47 45/25
  Maskineri - -
  Effekt 20 hk, 15 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1907-12-22 Beställd av Kållandsö Båt AB, Kållandsö.
  1908-08 Levererad av Sjötorps Varv som Kållandsö till Kållandsö Båt AB, Kållandsö. Trafik på traden Kållandsö - Kleversbergen - Skansen - Djurgården - Bösshamn - Storegården - Lidköping.
  1910 Uthyrd på fem år till bröderna Johannes och Jonatan Andersson. Fortsatt trafik på traden Kållandsö - Lidköping.
  1913 Återlämnad till Kållandsö Båt AB på grund av dålig lönsamhet. Fortsatt trafik på traden Kållandsö - Lidköping med tre turer per vecka.
  1918 Upplagd på grund av oljebrist.
  1919 Såld till pr/Emil Rydh, Traneberg, Kållandsö.
  1920-01-19 Såld till AB Sill & Fisk, Kållandsö för 6.000 kr.
  1920-06-03 Såld till AB Almqvist Fiskaffär, Kållandsö av AB Sill & Fisk i konkurs.
  1923-01-22 Såld till Johan Victor Berg, Hälsö för 3.000 kr.
  1923-02-07 Såld till Johan Fredrik Olsson, Köpmannebro och Erik Niklasson, Hökeliden för 7.000 kr och omdöpt till Årjäng. Ombyggd till lastbåt. Trafik på Dalslands kanal.
  1936-04-29 Johan Fredrik Olsson säljer sin andel till Per Erik Rickard Niklasson, Köpmannebro för 3.500 kr.
  ? Renoveras på Hälsö varv, Öckerö för 7.000 kr.
  1942 På grund av brist på bränsle byts motorn ut mot en ångmaskin på 25 hk, 18 kW, från Karlstads Mekaniska Verkstad. Ångmaskinen är tillverkad 1885.
  1946 Åter motoriserad med en motor på 40 hk, 29 kW.
  1948 Grundstöter norr om Bengtsfors under en resa mellan Hällekis och Töckfors med cement. Dras loss av m/s Thor.
  1952 Upplagd i Köpmannebro.
  1959 Sänks i Vänern.
Tillbaka till Kållandsö Båt AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.