Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ivar Blå
Noraström i Härnösand
Noraström i Härnösand
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/1998, S5-6
* Lubrikatorn 1/1986, S14-15
* Med ånga, gods och tidtabell, 2003, S277-288
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S174
* Sveriges Skeppslista 1941, S114
* Sveriges Skeppslista 1945, S112
* Sveriges Skeppslista 1947, S116
* Sveriges Skeppslista 1949, S126
* Sveriges Skeppslista 1951, S102
  Byggd 1865
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 116
  Registernr 1622
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDGN, senare SFRK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,19 meter 27,60 meter
  Största bredd 4,90 meter 4,92 meter
  Djupgående 1,93 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 103/61 75/22
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt - 140 hk, 103 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1865-05 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Ivar Blå till Enköpings Ångfartygsbolag, Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1865-06-01 Anländer för första gången till hemmahamnen Enköping.
  1872-01 Såld till Norra Kalmarsunds Ångbåtsbolag, Oskarshamn för 24.000 rdr. Trafik på traden Oskarshamn - Borgholm - Alvidsjöbodar - Byxelkrok.
  1873-03 Såld till Ångbåtsbolaget Nora Ström, Härnösand för 34.000 rdr och omdöpt till Noraström. Trafik på traden Härnösand - Sandslån/Nyland.
  1883 Ångbåtsbolaget Nora Ström ombildas till Noraströms Nya Ångbåts AB, Härnösand.
  1892 Ny ångmaskin, 140 hk, 103 kW, installeras.
  1900 Ombyggd. Förbyggd.
  1904-06-13 Kolliderar kl. 08.27 med Verdandi utanför Ramviks brygga. Noraström kör in i Verdandi på babords sida strax akter om maskinrummet. Verdandi, som är på väg mot Hammar, klyvs nästan mitt itu och sjunker. Maskinisten Öhgren omkommer.
  1917 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand för 55.000 SEK.
  1922 Renoverad.
  1939 Såld till Erik Algot Carlsson, Älandsbro för 6.000 SEK och ombyggd till bogserbåt.
  1940-03-15 Såld till pr/Erik Algot Carlsson, Älandsbro för 3.000 SEK.
  1954-10-28 Såld till partrederi Erik Gustaf Larsson, Sundsvall för 4.300 SEK.
  1955-01-02 Såld till Järnhandels AB O. Blom, Stockholm för 2.500 SEK. Ombyggd till pråm.
  1956 Skrotad.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygsbolag
Tillbaka till Norra Kalmarsunds Ångbåtsbolag
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nora Ström
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.