Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Iris
Iris liggande på Alderholmen, Gävle 2000-11-05
Iris liggande på Alderholmen, Gävle 2000-11-05
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-05 PN, Foto
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S42, 59
* Sveriges Skeppslista 1910, S72
* Sveriges Skeppslista 1911, S70
* Sveriges Skeppslista 1913, S74
* Sveriges Skeppslista 1921, S76
* Sveriges Skeppslista 1929, S98
* Sveriges Skeppslista 1941, S92
* Sveriges Skeppslista 1945, S90
* Sveriges Skeppslista 1947, S92
* Sveriges Skeppslista 1949, S100
* Sveriges Skeppslista 1951, S84
* Sveriges Skeppslista 1957, S88
* Sveriges Skeppslista 1958, S92
* Sveriges Skeppslista 1959, S92
* Sveriges Skeppslista 1960, S92
* Sveriges Skeppslista 1961, S92
* Sveriges Skeppslista 1962, S88
* Sveriges Skeppslista 1963, S84
* Sveriges Skeppslista 1964, S86
* Sveriges Skeppslista 1965, S84
* Sveriges Skeppslista 1966, S86
* Sveriges Skeppslista 1967, S210
* Sveriges Skeppslista 1968, S208
* Sveriges Skeppslista 1969, S208
* Sveriges Skeppslista 1970, S202
* Sveriges Skeppslista 1971, S198
* Sveriges Skeppslista 1972, S194
* Sveriges Skeppslista 1973, S192
* Sveriges Skeppslista 1976, S100
* Sveriges Skeppslista 1977, S100
* Sveriges Skeppslista 1978, S96
* Sveriges Skeppslista 1979, S106
* Sveriges Skeppslista 1980, S108
* Sveriges Skeppslista 1981, S118
* Sveriges Skeppslista 1982, S118
* Sveriges Skeppslista 1983, S130
* Sveriges Skeppslista 1984, S134
* Sveriges Skeppslista 1985, S140
* Sveriges Skeppslista 1986, S142
* Sveriges Skeppslista 1987, S142
  Byggd 1884
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 350
  Registernr 5053
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4768
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,65 meter 17,65 meter
  Största bredd 3,70 meter 3,70 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 32/24 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 25 hk, 18 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 92 passagerare -
  Historik
  1884-06 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Iris till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Byggnadskostnad 15.000 kr.
  1900 Ombyggd med salong vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1918-01-30 Såld till pr/Nils Axel Brolin, Rederibolaget Iris, Söderhamn. Ombyggd till bogserbåt.
  1918-06-07 Ommätt. Nytt tonnage 24/16.
  1923-01-08 Såld till tullupplysningsman Fritz G. Berndtsson, Söderhamn för 2.000 kr.
  1923-01-12 Såld till Lars Olof Hamrell, Söderhamn. Vattenbåt i Söderhamns skärgård.
  1924 Motoriserad med 1 x Albin dieselmotor, 40 hk, 29 kW.
  1925-02-25 Såld till Karl Oscar och Wilhelm Strandlund, Rederibolaget Iris, Stugsund, Söderhamn för 3.150 kr. Fortsatt trafik som vattenbåt.
  1929 Såld till Fritz Axel Zetterberg, Gävle för 5.000 kr. Fortsatt trafik som vattenbåt.
  1936 Renoveras.
  1942 Ny huvudmaskin, av fabrikat Bolinder, 23 hk, 17 kW, installeras.
  1956-08-01 Såld till Björn Filip Napoleon Palm, Gävle för 50.000 kr.
  1960-01-14 Såld till Åke Lennart Wahlund och Yngve Elis Holmgren, Gävle för 3.000 kr. Privat lustbåt.
  1961-03-04 Såld till handlare Nils Apelgren, Hägersten för 4.000 kr.
  1961-03-15 Såld till Bertil Bernhard Runo Hjulström, Furuvik, Valbo för 6.000 kr. Hemort Gävle.
  ? Upplagd på land på Alderholmen, Gävle där hon blir vrak.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.