Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hugo Tamm
Noordzee i Delfzijl, Nederländerna 1977-05-14
Noordzee i Delfzijl, Nederländerna 1977-05-14
Foto: W. Kosten. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1914
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 364
  Registernr 5630
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVBH, senare SEXD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 35,26 meter -
  Största bredd 6,49 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 260/166 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 390 hk, 287 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1914-07 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Hugo Tamm till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet. Byggkostnad 147.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Ekolsund.
  1917-07 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 115.000 kr.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1934 Såld till kapten G Thorslund för 75.000 kr som startar Rederi AB Mälartrafik.
  1939-01 Grundstöter i svår dimma vid Kungshatt. Fartyget klarar sig utan större skador.
  1949-03 Såld till Strängnäs Rederi AB, Strängnäs.
  1941 Skadas svårt av en brand strax innan trafiken ska börja för säsongen. Repareras vid Nya varvet på Lidingö.
  1942-05 Omdöpt till Mälardrott. Gör premiärturen från Strängnäs till Stockholm.
  1948-04 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 85.000 kr och omdöpt till Aga.
  1953-03 Såld till Rederi AB Köpenhamnslinjen, Helsingborg och omdöpt till Lucullus. Trafik mellan Landskrona och Köpenhamn.
  1958 Såld till AB Vikingbåtarna, Landskrona.
  1962 Såld till Atlantic Shipping Co. i Panama och omdöpt till Eemspoort II.
  1965 Såld till Rederij de Schelde, Kesteloo, Vlissingen, Nederländerna och omdöpt till Showboat.
  1967 Såld till Rederij Dijkhuizen, Vlissingen, Nederländerna och omdöpt till Noordzee.
  1976 Såld för skrotning.
  1976 Såld. Upplagd som caféfartyg i Delfzijl, Nederländerna.
  1980 Observeras i Delfzijl, Nederländerna. Är forfarande caféfartyg. Numera inlåst i kanalen efter ett brobygge.
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Strängnäs Rederi AB
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1618 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.