Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Högsäters Färja II
Byälvan vid Högsäter 2004-09-09
Byälvan vid Högsäter 2004-09-09
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFNA
  Systerfartyg Skeppsgårdens Färja Sorsele Stensund Sundsby Färja II Sunnemosundets Färja
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 merer 16,00 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x elmotor 1 x Volvo BM 1113K
  Effekt - 35 hk, 26 kW
  Toppfart - 3 knop
  Kapacitet - 25 passagerare
   5 personbilar 4 personbilar
  Historik
  1955 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Högsäters Färja II till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Högsäter - Fyksnäs, Byälven, Värmland. Utrustas med en elmotor som tidigare hade stått på land och dragit den gamla färjan.
  1956 Omdöpt till Färja 62/198.
  1963 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo BM 1113K, 35 hk, 26 kW, installerad. Eldriften ersätts därmed av dieseldrift.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Byälvan.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.