Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hemta
Hemta vid Boda brygga, Värmdö 2015-07-24
Hemta vid Boda brygga, Värmdö 2015-07-24
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
*Sveriges Skeppslista 1980, S118
*Sveriges Skeppslista 1981, S132
*Sveriges Skeppslista 1989, S162
*Sveriges Skeppslista 1992, S194
*Sveriges Skeppslista 1997, S242
*Sveriges Skeppslista 1998, S252
*Sveriges Skeppslista 2001, S202
*Sveriges Skeppslista 2005, S224
*Sveriges Skeppslista 2006, S230
*Sea Cab Möja, WEB
* Börje Söderholm, KAJ 2006-12-27
* Tage Söderholm, Runmarö, TEL 2006-12-29, KN
  Byggd 1966
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5576
  Systerfartyg Bellona Tyra
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,20 meter 9,20 meter
  Största bredd 2,55 meter 2,55 meter
  Djupgående 0,90 meter 0,90 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Peugeot MD27 1 x Volvo Penta D6-310
  Effekt 180 hk, 132 kW 310 hk, 228 kW
  Toppfart 16 knop 34 knop
  Kapacitet 24 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1966 Levererad av Fisksätra varv som Hemta till Kurt Olsson, Stackängen, Möja.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Cummins, 300 hk, 220 kW, installeras. Övergår till singelmontage.
  1997 Såld till Söderholms Båttaxi AB, Runmarö. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  2005 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D6-310, 310 hk, 228 kW, installeras.
  2012-11 Såld till Madam Rederi AB, Stavsnäs.
  2014 Renoverad vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Omfattande skrov- och inredningsarbeten. Ny inredning i salong.
Tillbaka till Söderholms Båttaxi AB
Tillbaka till Madam Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1631 fartyg, 869 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.