Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Hansvik 18
Märta Helena vid Årsta holmar, Stockholm 2014-08-01
Märta Helena vid Årsta holmar, Stockholm 2014-08-01
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 2006
  Varv Jonas Gustavsson, Lunneviken, Strömstad
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFC 8079
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,50 meter 9,50 meter
  Största bredd 3,12 meter 3,12 meter
  Djupgående 0,15 meter 0,15 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Honda 140 2 x ABB M3AA 112MB-2
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 12 passagerare 12 passagerare
  Historik
  2006 Levererad av Jonas Gustavsson som Hansvik 18 till Jonas Gustavsson, Strömstad. Hemort Lunneviken. Registrerad som fiskefartyg med distriktsbeteckningen "SD 58".
  2009-04 Såld till HB Getteröbåtarna Bad & Sjö-turer, Varberg och omdöpt till Casper. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Yamaha, 200 hk, 147 kW, installeras. Trafik på traden Varberg - Getterön.
  2012-01 Såld till Tobbas Skärgårdsservice AB, Söderhamn och omdöpt till Elin af Stålnäs. Trafik i Söderhamns skärgård.
  2014-07 Såld till Marin & Haverikonsult AB, Stockholm och omdöpt till Märta Helena. Ombyggd till eldrift med två elmotorer av fabrikat ABB M3AA 112MB-2.
  2014-08-01 Insatt i trafik på traden Södermalm - Årsta holmar för Stockholms stad.
Tillbaka till HB Getteröbåtarna Bad & Sjö-turer
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.