Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S54-58, 131
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S96
* Sveriges Skeppslista 1941, S82
* Sveriges Skeppslista 1951, S142
* Sveriges Skeppslista 1957, S146
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 272
  Registernr 2709
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBN, senare SEOM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,36 meter 25,36 meter
  Största bredd 5,69 meter 5,69 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 192/115 152/93
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 150 hk, 110 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 220 passagerare -
  Historik
  1878-05 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Gustafsberg II till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Byggnadskostnad 42.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1883-08 Sammanstöter med ångfartyget Dalarö i Skurusundet. Fartyget får endast mindre skador medan Dalarö får stäven förstörd.
  1908 Ombyggd vid Bergsunds Mekansika Verkstads filial vid Finnboda. Akterdäcket byggs in och en salong byggs på övre däck akter om styrhytten.
  1925 Passagerarantalet ändras till 203.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg II.
  1943-02-17 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 19.000 kr och omdöpt till Vinterhamn. Trafik på traden Stavsnäs vinterhamn - Runmarö - Harö - Sandhamn.
  1946-08-26 Gör sin sista resa för Stockholm - Sandhamns Rederi AB. Läggs sedan upp.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 15.000 kr. Fortsatt upplagd.
  1951-02 Såld till försäljningschef Erik Bergqvist, Solna för 3.000 kr.
  1951-09-03 Såld till Metallprodukter, Göteborg (Sten A Olsson) för 5.600 kr.
  1955-01-13 Såld till Era Mekaniska Verkstäder AB (Bengt Hoffman), Solna för 900 kr.
  1955-06-09 Bortbytt mot 30 st punktsvetsaggregat till grosshandlare Gunnar Läggeberger, Fliseryd.
  1956-06-22 Såld till AB Husebyverken (Berl Gutenberg).
  1960 Skrotad efter att ha legat halvsjunken i Ulvsundasjön under lång tid.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.