Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Guldkroken
Falken sjunken utanför Fredhäll, Stockholm 1968-01-28
Falken sjunken utanför Fredhäll, Stockholm 1968-01-28
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-02-06 PN
* Motala Express, 1995, S12, 14-15, 36-38, 54-56, 88-91
* Ångbåten 3/2011, S24
* Ångbåten 4/2011, S14-15
* Ångbåten 4/2013, S18-19
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S226
* Sveriges Skeppslista 1908, S106
* Sveriges Skeppslista 1910, S106
* Sveriges Skeppslista 1911, S104
* Sveriges Skeppslista 1913, S108
* Sveriges Skeppslista 1921, S114
* Sveriges Skeppslista 1929, S152
* Sveriges Skeppslista 1941, S70
* Sveriges Skeppslista 1945, S70
* Sveriges Skeppslista 1947, S72
* Sveriges Skeppslista 1949, S76
* Sveriges Skeppslista 1951, S64
* Sveriges Skeppslista 1955, S68
* Sveriges Skeppslista 1957, S70
* Sveriges Skeppslista 1958, S74
* Sveriges Skeppslista 1959, S74
* Sveriges Skeppslista 1960, S74
* Sveriges Skeppslista 1961, S74
* Sveriges Skeppslista 1962, S72
* Sveriges Skeppslista 1963, S68
* Sveriges Skeppslista 1964, S70
* Sveriges Skeppslista 1965, S68
* Sveriges Skeppslista 1966, S70
* Sveriges Skeppslista 1967, S206
  Byggd 1891
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 17
  Registernr 1153
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JCKG, senare SFWR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 25,54 meter 25,36 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,06 meter
  Djupgående 2,08 meter 2,08 meter
  Brt/Nrt 131/98 154/87
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 138 hk, 101 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Guldkroken till Ångbåts AB Södra Wettern (Löjtnant Jon August Gyllensvaan), Västanå, Gränna. Hemort Jönköping. Byggnadskostnad 40.000 kr. Vid sjösättningen visar sig ångmaskinen vara för klen och för svårskött. Innan fartyget börjar gå i trafik installeras en ny starkare ångmaskin.
  1892 Insatt i trafik på Vättern, traden Jönköping - Hjo - Karlsborg.
  1896-01-16 Kantrar och sjunker till 11 meters djup i tätt snöfall och kraftig vind vid utbackning från Heldeholms brygga söder om Brandstorp. Orsak till förlisningen är att fartyget lastats med för stor däckslast av virke.
  1896-05 Bärgas med hjälp av galeasen Augusta, ångfartyget Freja och slupen Ingegärd. Bogseras till Jönköping av bärgningsfartyget Isbjörn. Bärgningen kostar 6.750 kr. Byggs om och renoveras vid Jönköpings Mekaniska Verkstad och döps till Södra Wettern. Trafik på traden Jönköping - Hjo.
  1896-08-24 Ommätt. Nya mått 25,10 x 5,08 meter. Nytt tonnage 110/78.
  1896-09 Såld till Nya Ångbåts AB Södra Wettern, Jönköping.
  1896-12-23 Ommätt. Nytt tonnage 118/85.
  1897 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping som lämnar sitt fartyg "Vista" som betalning samt 20.000 SEK. Ny hemort Visingsö. Trafik på traden Jönköping - Gränna - Visingsö.
  1921-10-31 Ny hemort Gränna.
  1929-11 Ångbåts AB Vista i likvidation.
  1929-12-24 Upplagd efter avslutad trafik.
  1931-07-20 Såld till AB Vättertrafik, Jönköping för 15.000 SEK.
  1932-05 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 10.500 SEK och omdöpt till Osborne.
  1932-06-17 Ommätt. Nya mått 25,25 x 5,06 meter. Nytt tonnage 116/79.
  1932-09-14 Såld till Olof Tilly och Hjalmar Nilsson, Göteborg för 7.000 SEK.
  1933-05-11 Såld till Beda Bergström, Göteborg för 9.750 SEK.
  1935-08-29 Såld på exekutiv auktion till Olof Tilly och Hjalmar Nilsson, Göteborg för 2.000 SEK.
  1935 Ombyggd. Förses med ett övre däck.
  1936-05 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 3.300 SEK och omdöpt till Falken. Delvis uthyrd vår och höst till Centralbiblioteket som bokbåt i Göteborgs skärgård.
  1938 Totalt ombyggd och motoriserad med en motor på 200 hk, 147 kW.
  1938-07-21 Ommätt. Nya mått 25,36 x 5,06 meter. Nytt tonnage 155/97.
  1964-11-28 Såld till Karl Gunnar Axel Ljungh, Stockholm för 20.000 SEK. Under resan till Stockholm via Göta kanal går fartyget flera gånger på grund. Upplagd vid Norr Mälarstrand som klubblokal.
  1967-05-20 Såld till AB Båten, Stockholm för 14.000 SEK.
  1967-08-28 Såld till Birger Evald Nordström, Stockholm. Upplagd vid Fredhäll, Stockholm.
  1968-01-27 Sjunker till 15 meters djup utanför Fredhäll, Kungsholmen, Stockholm. Överbyggnaden, som inte är ordentligt fäst vid skrovet, lossnar med ett brak och fastnar i isen. Överbyggnaden sjunker först några dagar senare.
Tillbaka till Ångbåts AB Södra Wettern
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Södra Wettern
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.