Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gugner
Gugner i Stavsnäs, Värmdö 2007-10-13
Gugner i Stavsnäs, Värmdö 2007-10-13
Foto: Lars-Åke Gustavsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1989, S138 AB Värmdö Elverk
* Sveriges Skeppslista 1992, S164 AB Värmdö Elverk
* Sveriges Skeppslista 1997, S178 Gunnar Ekström
* Sveriges Skeppslista 1998, S180 Gunnar Ekström
* Sveriges Skeppslista 2001, S200 Jan Wennberg Konsult AB
* Sveriges Skeppslista 2005, S84
* Sveriges Skeppslista 2006, S88
* Sveriges Skeppslista 2007, S244
* Sveriges Skeppslista 2008, S250
* Sveriges Skeppslista 2009, S268
* Sveriges Skeppslista 2010, S268
* Sveriges Skeppslista 2011, S280
* Sveriges Skeppslista 2012, S309 Runmarö Marinsömn HB
* Sveriges Skeppslista 2013, S261 Runmarö Marinsömn HB
* Sveriges Skeppslista 2014, S260 Runmarö Marinsömn HB
* Sveriges Skeppslista 2015, S257 Sebastian Röst, Djurö Sjötransport
* Sveriges Skeppslista 2016, S248 Sebastian Röst, Djurö Sjötransport
* Sveriges Skeppslista 2017, S251 Sebastian Röst, Djurö Sjötransport
  Byggd 1960
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 877
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 8187
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,00 meter 9,48 meter
  Största bredd 2,95 meter 3,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Ford 2 x Iveco NEF
  Effekt 190 hk, 140 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 32 knop 18 knop
  Kapacitet 21 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1959-08-27 Beställd.
  1960-04-09 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Gugner till Paul Bonnevier, Djurhamn. Byggnadskostnad 41.600 SEK. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Såld till Tore Roxell.
  1972 Såld till Börje Söderholm, Runmarö. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
  1974 Såld.
  ? Såld till AB Värmdö Elverk, Djurö.
  1994-12-31 Såld till Gunnar Ekström, Stavsnäs.
  1996 Ombyggd vid Ullmek, Åkersberga med ny överbyggnad samt förlängd med 1,5 meter. En ny huvudmaskin, av fabrikat Ford, installeras. Även ny inredning hos Björknäs varv, Nacka.
  1996-07-14 Ombyggden klar och båten körs från Björknäs varv till hemmahamnen i Stavsnäs.
  2000-11-20 Såld till Jan Wennberg Konsult AB, Stavsnäs. Trafik för Stavsnäs Båttaxi AB i Stockholms södra skärgård.
  2002-05-27 Såld till Runmarö Marinsömn HB, Runmarö. Trafik för Stavsnäs Båttaxi AB i Stockholms södra skärgård.
  2003-04-18 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Ford Mermaid, 270 hk, 198 kW, installeras.
  2006-10-22 Ombyggd så att avgaserna kommer ut vid vattenlinjen istället för att ledas upp i luften.
  2010-04 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco NEF, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2014-04-01 Såld till Djurö Sjötransport, Sebastian Röst, Stavsnäs. Fortsatt trafik för Stavsnäs Båttaxi AB i Stockholms södra skärgård.
  2018-09 Såld till Gålö Sjötaxi & Skärgårdstjänst, Gålö och omdöpt till Linnea. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
Tillbaka till Paul Bonnevier
Tillbaka till Djurö Sjötransport
Tillbaka till Gålö Sjötaxi & Skärgårdstjänst
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.