Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Grisslan
Mälardrott vid Mälarvarvet, Stockholm 1978-12-03
Mälardrott vid Mälarvarvet, Stockholm 1978-12-03
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-17 PN, Foto
* Redaren 4/1993, S9
* Sveriges Skeppslista 1957, S78
* Sveriges Skeppslista 1958, S82
* Sveriges Skeppslista 1959, S82
* Sveriges Skeppslista 1960, S82
* Sveriges Skeppslista 1961, S84
* Sveriges Skeppslista 1962, S80
* Sveriges Skeppslista 1963, S76
* Sveriges Skeppslista 1964, S78
* Sveriges Skeppslista 1965, S78
* Sveriges Skeppslista 1966, S76
* Sveriges Skeppslista 1967, S68
* Sveriges Skeppslista 1968, S68
* Sveriges Skeppslista 1969, S70
* Sveriges Skeppslista 1970, S86
* Sveriges Skeppslista 1971, S86
* Sveriges Skeppslista 1972, S84
* Sveriges Skeppslista 1973, S82
* Sveriges Skeppslista 1976, S60
* Sveriges Skeppslista 1977, S56
* Sveriges Skeppslista 1978, S54
* Sveriges Skeppslista 1979, S58
* Sveriges Skeppslista 1980, S58
* Sveriges Skeppslista 1981, S64
  Byggd 1953
  Varv Travewerft Ebschner & Gabler, Lübeck, Tyskland
  Varvsnummer 200
  Registernr 9422
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGEF
  Systerfartyg Ejdern Skraken
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 25,63 meter 25,63 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,21 meter
  Djupgående 1,70 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 128/80 -
  Maskineri 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 239 passagerare -
  Historik
  1952-12-06 Kölsträckt.
  1953-04-20 Sjösatt.
  1953-04-29 Levererad av Travewerft Ebschner & Gabler som Grisslan till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm.
  1953-05-09 Ankommer till Stockholm efter resan från varvet i Lübeck med sjökapten Paul Åke Bonnevier som befälhavare.
  1954 Trafik på traden Kalvsvik - Gällnö - Stavsudda - Möja.
  1954 Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i Stockholms skärgård.
  1968 Uthyrd till Rederi AB Sightseeingbåtar, Norrköping och inofficiellt omdöpt till "Kolmården". Trafik på traden Norrköping - Kolmården.
  1969-06-24 Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 40.000 SEK och omdöpt till Mälardrott. Trafik på traden Stockholm - Björkö/Birka.
  1975-02-14 Såld till Rederi AB Diana, Stockholm för 155.000 SEK. Fortsatt trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1978-01 Såld till Drottningholms Ångfartygs AB, Stockholm. Fortsatt trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1979 Uthyrd till W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Karlstad som ersättning för det sålda fartyget Vänersol. Inofficiellt omdöpt till "Vänersol". Trafik på traden Karlstad - Kristinehamn.
  1979-05-30 Går på grund i tät dimma och sjunker vid Härö i norra Vänern under en resa mellan Kristinehamn och Karlstad. Ombord fanns flera handikappade barn. Kaptenen kör upp på land för att evakuera passagerarna. För att hålla fartyget mot land låter han propellern gå men tyvärr gasar han för mycket så fartyget körs längre upp på land. Akterdäck kommer då under vattenytan och fartyget vattenfylls och sjunker vid strandkanten. När bärgningen inleds några dagar senare misslyckas man och fartyget glider djupare ner.
  1980-05 Såld till O. Olsson, Gualöv.
  1980 Såld till Pr/Axel Persson, Tjurkö.
  1998-01 Fartyget struket ur fartygsregistret. Vraket är idag ett populärt mål för dykare.
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Sightseeingbåtar
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till W.T.S. Wermlands Touring Service AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.