Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gräsö Färja
Färja 61/3 vid Hörningsnäs, Skanssundet 1964-06-28
Färja 61/3 vid Hörningsnäs, Skanssundet 1964-06-28
Foto: Bernt Fogelberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgård Nr 58, Juni 1999, S20
* Redaren 4/1992, S7-8
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1941
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 21,54 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 3,45 meter -
  Brt/Nrt 93/- -
  Maskineri 1 x Super Skandia -
  Effekt 130 hk, 95 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1941 Levererad av Byggnads AB Contractor som Gräsö Färja till Stockholms Norra Vägdistrikt, Öregrund.
  1941-12-25 Ankommer till Öregrund efter en resa från Nyköping i snötjocka, hård vind och kyla samt flera motorstopp och drivkedjor som gått av. Insatt i trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1945 Ombyggd till råoljedrift. Ny huvudmaskin, av fabrikat Ellwe 2 FV, 70 hk, 51 kW, installeras.
  1953 Flyttas till leden Ramsmora - Djurö, Värmdö och omdöpt till Djurö II.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 3.
  1956 Omdöpt till Färja 61/3.
  1962-05-26 Kör sista turen på Djuröleden innan Djuröbron invigs. Flyttas sedan till leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje som reservfärja.
  1965 Såld till K A Pettersson, Solna.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.