Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gräsö
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Foto: Monne Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* NHKs register.
* Loggen Nr 18, S20
* Redaren 4/1992, S8
* Redaren 3/1995, S12-13
* Svensk Sjöfarts Tidning 17/1974, S58
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 13
  Registernr 10949
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAH
  Systerfartyg Alnö I Alnö II Yxlan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,82 meter -
  Största bredd 8,02 meter -
  Djupgående 2,60 meter -
  Brt/Nrt 137/85 -
  Maskineri 3 x Scania-Vabis -
  Effekt 450 hk, 331 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 150 passagerare -
   24 personbilar -
  Historik
  1953 Levererad av AB Åsi-verken som Gräsö till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland
  1955 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm och omdöpt till Ljusterö.
  1956 Omdöpt till Färja 61/193. Flyttas till leden Nötesund - Sundsandvik, Bohuslän. Reservfärja.
  1959 Flyttas till leden Kolhättan - Svanesund, Bohuslän.
  1960 Flyttas till leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1965 Reservfärja på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 225.000 SEK och omdöpt till Gulliver. Trafik på traden Vaxholm - Tynningö samt godstrafik i Stockholms skärgård.
  1995 Såld till EMS Technology Inc, Vancouver BC, Canada för 150.000 USD.
  1995-06-09 Avgår från Stockholm bogserad av bogserbåten Salman ex. Vrangsund tillsammans med Jenniver mot Queshm Island utanför Bandar Abbas i Persiska Viken.
  1995-08-17 Ankommer Queshm Island i Persiska Viken.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.