Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Grangärde
Grangärde på Vesman
Grangärde på Vesman
Foto: Vykort från Christer Samuelssons samling.
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S125
* På sjö och älv, 1972, S183, 189-193, 197-200
* Skärgårdsbåten 1/2004, S24-28
* Båtologen 6/2003, S338
* Sveriges Skeppslista 2005, S14
* Sveriges Skeppslista 2006, S14
* Sveriges Skeppslista 2007, S12
* Sveriges Skeppslista 2008, S12
* Sveriges Skeppslista 2009, S12
* Sveriges Skeppslista 2010, S7
* Sveriges Skeppslista 2011, S8
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 257
  Registernr 15702
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SCLD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,22 meter 17,92 meter
  Största bredd 4,16 meter 4,70 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 29/8
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 380 hk, 280 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876-06 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Grangärde till Ångbåtsbolaget Wessman, Ludvika. Passagerar- och godstrafik på sjön Väsman, traden Ludvika - Sunnansjö - Grangärde.
  1889 Såld till Johan Borner, Grangärde och Hans Erik Hansson, Sunnansjö. Fortsatt trafik på sjön Väsman.
  1910 Traden förlängs till Rävvåla.
  191? Såld till Gustaf Norin, Ludvika.
  1932 Sista året i reguljär trafik. Övergår året efter till charter.
  1948 Upplagd.
  1950 Såld till Segelsällskapet Aros, Västerås. Planerar att motorisera slupen och använda båten som bogserbåt vid segelbåtsregattor. Skrovet är dock för dåligt och slupen blir liggandes på land vid gamla hyttan i Västerås.
  1960-talet Såld. Renoveras och motoristeras. Lustbåt.
  1995 Såld till Keneth Sandberg, Stockholm och omdöpt till Ailos. Fritidsbåt.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wessman
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1621 fartyg, 859 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.