Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Göta Kanal VI
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1890
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 388
  Registernr 1837
  Fartygstyp Lastångare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal HVFR, senare SEQG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 29,52 meter -
  Största bredd 6,64 meter -
  Djupgående 2,59 meter -
  Brt/Nrt 160/94 180/103
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Göta Kanal VI till Ångfartygs AB Göta Kanal, Stockholm.
  1941-05 Såld till Skips A/S Sørfart, Oslo och omdöpt till Vestmar.
  1948 Motoriserad med en 8-cylindrig dieselmotor.
  1950 Skips A/S Sørfart övertaget av Bugge & Olsen Eftr, Larvik.
  1951 Ny huvudmaskin, av fabrikat Klöckner-Humboldt-Deutz, 250 hk, 184 kW, installeras.
  1957 Såld till Tollef og Olav Jakobsen, Stavanger.
  1967 Såld till Hans Ingvaldsen, Mosterhavn.
  1970-12-02 Kantrar och sjunker utanför den norska västkusten varvid 2 män omkommer.
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.