Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Furesøen
Storholmen vid Mustadfors, Dals-Långed 2014-07-02
Storholmen vid Mustadfors, Dals-Långed 2014-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtar på Vänern del 2, 2007, S154-156
* Länspumpen 1/1982, S26
* Länspumpen 2/1996, S36-39
* Sveriges Skeppslista 1992, S188
* Sveriges Skeppslista 1997, S228
* Sveriges Skeppslista 1998, S234
* Sveriges Skeppslista 2001, S266
* Sveriges Skeppslista 2002, S274
* Sveriges Skeppslista 2003, S280
* Sveriges Skeppslista 2004, S292
* Sveriges Skeppslista 2005, S300
* Sveriges Skeppslista 2006, S312
* Sveriges Skeppslista 2007, S342
* Sveriges Skeppslista 2008, S354
* Sveriges Skeppslista 2009, S384
* Sveriges Skeppslista 2010, S388
* Sveriges Skeppslista 2011, S402
  Byggd 1896
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 210
  Registernr 3829
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4764
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,90 meter 22,50 meter
  Största bredd 3,74 meter 3,99 meter
  Djupgående 1,75 meter 1,75 meter
  Brt/Nrt 30/22 57/17
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Volvo Penta MD 100B
  Effekt 52 hk, 38 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 8,5 knop 10 knop
  Kapacitet 150 passagerare 100 passagerare
  Historik
  1896-05-20 Sjösatt. Då beställarna har bråttom har varvet redan eldat på pannan och man gör provtur direkt efter sjösättning.
  1896-06 Levererad av Oskarshamns Mek. Verkstads och Skeppsdockas AB som Furesøen till A/S Hotel "Kongen Af Danmark, Köpenhamn, Danmark.
  1896-07 Efter ankomsten till Köpenhamn lyfts fartyget upp på en fyrhjulig vagn av trä och fortsätter sedan resan till Holte landvägen. På Lyngby gade går en av hjulringarna sönder. Man beslutar då att byta alla hjulringarna eftersom den sista biten till Holte är ganska besvärlig. Detta arbete tar en hel vecka. I slutet av juli insatt i trafik på traden Holte - Jægerhuset - Næsseslottet.
  1898 Tas ur trafik och ersätts av båtar från A/S Baadfarten Lyngby-Farum. Anledningen är att det visat sig att ångaren är i största laget. Vid lågvatten går hon ibland på grund i kanalen och vid högvatten kommer hon inte under bron vid Dronninggards Allé.
  1900-06-25 Såld till Ångbåts AB Bomhus, Gävle och finns att avhämta i Holte. Gävlesailorn John Berg och en maskinist åker ner till Holte och finner henne ligga nedsjunken i strandkanten med maskinrummet fyllt med sand. Det tar flera veckor att få henne i körbart skick. Efter transporten, som innebär att hon ligger ca en vecka vid en jänvägsövergång då kärrans hjul gått sönder, väl kommer till Köpenhamn tag John Berg en tom vinflaska, fyller den med vatten och döper ångaren till Bomhus II. Trafik på traden Gävle - Kastet.
  1917-02-19 Såld till konditor Klas Henrik Lundewall (1/2) och trävaruhandlare Carl Fredrik Carlsson (1/2), Enköping för 20.500 SEK och omdöpt till Fagerudd. Trafik till värdshuset Fagerudd i Svinnegarnsviken, Enköping samt turer till Väppeby - Kotte - Österby - Staxhammar - Arnöberg och Ingby.
  1922-03-06 Carl Fredrik Carlsson säljer sin andel till Klas Henrik Lundewall, Enköping för 2.000 SEK.
  1927-05-21 Såld till Bror August Johansson, Holmsund för 14.500 SEK och omdöpt till Döbeln. Trafik på traden Umeå - Holmsund - Sand - Tuvan - Strömbäck.
  1933-07-04 Såld till Samuel Frithiof Edman, Ljungskile för 4.300 SEK och omdöpt till Storholmen.
  1934-05 Insatt i trafik i Stockholm på traden Ropsten - Tranholmen - Storholmen - Bastuholmen - Näsby - Viggbyholm.
  1936-05 Stationerad i Göteborg och insatt i trafik för Gunnar Bryngelsson på lustturer till Kungälv fram till midsommar, därefter badturer till Galterö.
  1938-03-15 Såld till Emil Olsson, Lennartsfors för 4.500 SEK. Trafik på Dalslands kanal, traden Bengtsfors - Köpmannebro.
  1947-04-12 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors för 5.500 SEK.
  1951 Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Deutz.
  1952 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta, installeras.
  1955-07-02 Oscar Persson går ur tiden och båten övertas av dottern Gertrud och hennes man, busschaffören Kjell D Andersson, Bengtsfors. Förlängd.
  1969-12-05 Såld till Gertrud Andersson, Bengtsfors.
  1969 Ombyggd vid Kållandsö varv. Förlängd 3 meter.
  1973 Ombyggd vid kaj i Bengtsfors. Ny styrhytt.
  1991 Traden kortas till Bengtsfors - Håverud.
  1994 Såld till Storholmen - Lindekullen AB, Bengtsfors.
  1998 Såld till Vassgärdet Fastigheter i Bengtsfors AB, Bengtsfors. Trafik för Storholmens Rederi AB, Bengtsfors.
  2008 Såld till Storholmens Kanaltrafik AB, Bengtsfors.
Tillbaka till Ångbåts AB Bomhus
Tillbaka till Oscar Persson
Tillbaka till Storholmens Rederi AB
Tillbaka till Storholmens Kanaltrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.