Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Freja
Hjälmaredrott i Vaxholm 1983-07-31
Hjälmaredrott i Vaxholm 1983-07-31
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
* Svenska Dagbladet 1904-07-19
* Svenska Dagbladet 1904-08-06
* Svensk Sjöfarts Tidning 37/1972, S21
  Byggd 1875
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 236
  Registernr 7685
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFB 4843
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,44 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 30/23 29/-
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 24 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 70 passagerare -
  Historik
  1875 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Freja till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1903 Ombyggd.
  1904-06-07 Sammanstöter ca. kl. 15.00 med ångfartyget Åkers Kanal i Nybroviken. Frejas reling går sönder.
  1918-04-16 Såld till AB Stockholms Bryggerier, Stockholm och omdöpt till Gambrinus VI. Motoriserad.
  1928 Såld och omdöpt till Trollhättan.
  ? Omdöpt till Trollet.
  1935-03-04 Återköpt av Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1944 Såld till Sigvard Nilsson, Vinön och omdöpt till Hjälmaredrott. Trafik på traden Vinön - Hampetorp - Odensbacken - Örebro.
  1954 Såld till Stallarholmen.
  19?? Såld till Hans Oskar Dahlström, Norrby.
  1972-09 Såld till Bo Dahlstrand, Spånga.
  1983 Såld till H E Söderlund, Stockholm.
  1986 Såld till HB Autoprofil, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.