Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Föreningen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 4/1979, S70
  Byggd 1855
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 55
  Registernr 2571
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFQT, senare SFUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 29,12 meter 30,30 meter
  Största bredd 6,75 meter 6,82 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,40 meter
  Brt/Nrt 167/122 212/105
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 210 hk, 154 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1855 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Föreningen till ett bolag i Jönköping. Trafik på traden Jönköping - Göteborg.
  1857 Såld till Westerås Ångfartygsbolag, Västerås för 60.000 rdr och omdöpt till Westerås. Trafik på traden Västerås - Stockholm.
  1877 Moderniserad och upprustad vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm. Ny överbyggnad och nya sovhytter byggs. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1879 Upplagd.
  1880-05-05 Såld till H.W. Söderman, Uppsala för 33.000 kr och omdöpt till Nya Upsala.
  1880-05-10 Anländer för första gången till Uppsala.
  1880-06-23 Första turen på traden Uppsala - Stockholm.
  1881-06-15 H.W. Söderman startar Ångfartygs AB Nya Upsala tillsammans med F. Westerdahl, C.A. Axéll och Robert Schumburg.
  1882 Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1883 Åter på traden Uppsala - Stockholm.
  1884 Ombyggd och moderniserad. En överbyggnad byggs akterut.
  1884-11-25 Får propellerhaveri i den tjocka isen vid Erikssund vid färt från Stockholm till Uppsala. Bogseras vidare av Fyris mot Uppsala. Vid Ulltuna får även Fyris propellerhaveri. Båda fartygen får efter haverierna ligga kvar vid Ulltuna över vintern.
  1886-07 Kör med hög hastighet in i ångbåtsbryggan i Sigtuna som skadas allvarligt.
  1899 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1912-09-09 Kolliderar med den tyska lastångaren Alexandra utanför Blockhusudden i Stockholm vid en färd mot Värtan. Det tyska fartygets stäv tränger in i Nya Upsalas förliga lastrum som får ett stort hål. Vatten forsar in och kapten M.A. Settergren kör upp på land för att inte sjunka. Vid kollisionen ramlar styrman ner från bryggan och skadas svårt och kokerskan som vistades i köket får huggas loss.
  1912-09-13 Dras loss och bogseras till Ekensbergs varv för reparation.
  1912-10-29 Åter i trafik.
  1920 Ombyggd till lastfartyg vid Gåshaga varv. Lidingö.
  1932 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm.
  1939 Uthyrd till militären som transportfartyg under andra världskriget.
  1945-08 Såld till direktör Walter Larsson vid Göteborgs mekaniska verkstad, Göteborg.
  1945-11 Såld till Rederi AB Stjärnan, Göteborg och omdöpt till OK 1 Ombyggd till tankmotorfartyg vid Ideals Motorfabrik, Göteborg.
  1949-01 Såld till AB Otaria, Stockholm och omdöpt till Elvan.
  1950-04 Omdöpt till Caddy.
  1953 Ombyggd. Lastkapaciteten ökas genom att däcket höjs.
  1954 Ny huvudmaskin installeras.
  1959-03 Såld till Karl Höglund, Donsö.
  1963 Såld till Torsten Henricson, Göteborg.
  1966-11 Såld till Karl Johan Karlsson, Vrångö.
  1967-09-09 Grundstöter och sjunker vid Vinö i Misterhultsskärgården i hårt väder under färd mellan Stockholm och Färjestaden med en last av bensin. De fyra besättningsmännen ombord räddas av helikopter från flygets räddningstjänst i Visby.
Tillbaka till Westerås Ångfartygsbolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Upsala
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till AB Insjötrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1642 fartyg, 885 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.