Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Femman
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Raiksarkivet, 2013-06-05 PN Foto
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
* Sveriges Skeppslista 1919, S90 RA
* Sveriges Skeppslista 1925, S92 RA
* Sveriges Skeppslista 1927, S114 RA
  Byggd 1890
  Varv Nya AB Atlas, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 5611
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Trean Fyran
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkning
  Längd öa 15,20 meter 15,20 meter
  Största bredd 4,10 meter 4,10 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 39/20 39/20
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1890 Levererad av Nya AB Atlas, Gävle som Femman till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Söder Mälarstrand - Eldkvarnsviken.
  1905 Ombyggd med salong.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 5.
  1928-10-10 Såld till maskinist Carl Hallberg och skeppare Johan L. Söderman, Stockholm för 550 kr.
  1928-11-08 Carl Hallberg säljer sin andel till fröken Agnes Jönsson, Stockholm.
  1928-11-08 Johan L. Söderman säljer sin andel till fröken Agnes Jönsson, Stockholm för 365 kr. Agnes Jönsson är nu ensam ägare till fartyget.
  1929-01-12 Såld till Saltängens Mekaniska Verkstad, Norrköping för 900 kr och omdöpt till Saltängen 1. Ombyggd till verkstadsfartyg. Motoriserad med en fotogenmotor. Reparationsfartyg inom Norrköpings hamn.
  193? Ny huvudmaskin, råoljemotor, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1940-06-06 Såld till en skrothandlare.
  1940-06 Såld till Kungl. Flottan. Sänkt utanför Arkösund.
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.