Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 63/76
Helena Elisabeth i Norrfjärden, Umeå 2012-08-01
Helena Elisabeth i Norrfjärden, Umeå 2012-08-01
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1983
  Varv AB Holms Skeppsvarv, Helsingborg
  Varvsnummer 142
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8314110
  Signal SFEH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,11 meter 22,11 meter
  Största bredd 6,58 meter 6,58 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,95 meter
  Brt/Nrt 113/34 113/34
  Maskineri 2 x Scania 2 x Scania DSI 11
  Effekt 500 hk, 368 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 173 passagerare 59 passagerare
   1 personbil 1 personbil
  Historik
  1983-07 Levererad av AB Holms Skeppsvarv som Färja 63/76 till Statens Vägverk, Stockholm. Byggnadskostnad 5 milj SEK. Trafik på leden Norrfjärden - Holmön, Umeå.
  1983-08-19 Premiärtur.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm och omdöpt till Helena Elisabeth. Fortsatt trafik på leden Norrfjärden - Holmön.
  2001-06-12 Under färd från Norrfjärden mot Holmön på förmiddagen förlorar fartyget drivförmågan och blir liggandes. Sjöräddningen tillkallas och fartyget bogseras tillbaka till Norrfjärden. Sjöräddningen agerar ersättningsbåt tills det att Vidar III tar över.
  2001-06-14 Åter i trafik efter reparation av kopplingen.
  2004-02-08 Under färd från Holmön mot Norrfjärden spricker ena avgasröret och fartyget får stopp i isrännan. Huvuddelen av passagerarna väljer att gå den sista kilometern över isen. Fartyget körs sedan till Norrfjärden på en maskin. Avgasröret lagas provisoriskt och fartyget sätts åter i trafik men med reducerad hastighet.
  2004-02-09 Det trasiga avgasröret repareras under dagen och fartyget kan åter köra enligt tidtabellen.
  2005-03-20 Under färd från Holmön mot Norrfjärden med 35 passagerare ombord brister remmarna till en av maskinerna och fartyget blir liggande i isrännan. Vissa av passagerarna evakueras med skoter av räddningstjänsten medan andra väljer att gå över isen iland. Fartyget bogseras senare av bogserbåten Kronö till Holmsund för reparation.
  2005-03-22 Reparationen klar och fartyget åter till Holmön vid 18-tiden för att köra eftermiddagsturen mot Norrfjärden ca 2,5 timmar för sent.
  2005-05-23 Propellerhaveri. Fartyget ersätts av Rescue Holmsund under reparationen. Åter i trafik dagen därpå.
  2005-07-06 Maskinhaveri kl. 10.45 vid färd från Holmön mot Norrfjärden med 15 passagerare ombord. Passagerarna evakueras kl. 14.30 av Rescue Holmsund som också kör som ersättningsbåt tills vidare. Fartyget bogseras under eftermiddagen till Norrsund för reparation. Sjöfartsinspektionen kräver dock att drivaggregatet inspekteras innan fartyget får återinsättas i trafik.
  2005-07-07 Efter att Sjöfartsinspektionen kontrollerat fartyget kräver man att drivaggregatet byts ut. Fartyget ersätts under tiden av Rescue Holmsund och Norrbyskärsbåten Vidar III.
  2005-07-13 Åter i trafik.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2010-08-15 Får nytt passagerarcertifikat för 59 passagerare efter nya EU-regler.
  2021-05-23 Maskinhaveri kl. 19.11 vid färd från Holmön mot Norrfjärden med 18 passagerare ombord. Kl. 20.41 ansluter lotsbåten Pilot 214 SE som sakta börjar bogsera färjan mot Holmsund assisterad av Rescue MinLouis från SSRS Holmsund. Bogseringen övertas kl. 23.20 av bogserbåten Kronö. Ankomst till Holmsund kl. 01.30. Ersätts under reparationen av Ronja. Bildreportage
  2021-06-02 Åter i trafik.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.