Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/329
Yxlan vid Mjölnareholmen, Karlskrona 2015-07-15
Yxlan vid Mjölnareholmen, Karlskrona 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S105
  Byggd 1988
  Varv Scheepswerft K. Damen B.V. Giessendam, Holland
  Varvsnummer 664
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8804440
  Signal SBLO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 76,50 meter 76,50 meter
  Största bredd 12,44 meter 12,44 meter
  Djupgående 3,60 meter 3,60 meter
  Brt/Nrt 449/164 449/164
  Maskineri 4 x Scania DSI 1446 A20 4 x Scania DI 12 59M.EMS
  Effekt 1.464 hk, 1.076 kW 1.800 hk, 1.324 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet 398 passagerare 398 passagerare
   55 personbilar 46 personbilar
  Historik
  1988 Levererad av Scheepswerft K. Damen B.V. som Färja 61/329 till Statens Vägverk, Stockholm. Får det inofficiella namnet "Elektra". Trafik på leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Elektra.
  1994 Ombyggd på Alandia Yards Oy, Mariehamn, Åland. Nya huvudmaskiner av fabrikat Scania DSI 14 56M40, 1.492 hk, 1.097 kW, installeras. Omdöpt till Yxlan.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 59M.EMS, 1.800 hk, 1.324 kW, installeras vid Tenö Varv, Vaxholm.
  2006-10-17 Under en av kvällens turer håller färjan på att bli påseglad av en stridsbåt på väg söderut genom Furusundsleden. Stridsbåten som håller ca 25-30 knop bryter mot hastighetsbegräsningen och upptäcker i sista stund färjan och girar kraftigt och passerar då ett 10-tal meter förom färjan. I avvaktan på utredning dras förordnandet för stridsbåtens båtchef in.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2014-08-25 Flyttas till leden Karlskrona - Aspö, Karlskrona.
  2015 Ombyggd vid Tenö varv AB, Vaxholm. Ny passagerarsalong, och utökad kapacitet inomhus för 92 passagerare.
  2016-05-06 Strax efter passage Stumholmen, Karlskrona kolliderar man kl. 10.40 med HMS Carlskrona som dyker upp från Yxlans styrbordssida. Färjans klaff slår i Carlskronas babords låring och sliter upp en mindre reva. Efter en stund fortsätter Yxlan sin tur mot Aspö. Ingen passagerare skadas allvarligt, ambulans kommer dock till färjan när den återvänt och tar hand om två personer som skadats lindrigt.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.