Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/322
Göta vid Grötö, Öckerö 2010-07-28
Göta vid Grötö, Öckerö 2010-07-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S104
  Byggd 1984
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 137
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8311481
  Signal SFHQ
  Systerfartyg Färja 61/320
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 91,00 meter 91,00 meter
  Största bredd 15,00 meter 15,00 meter
  Djupgående 3,20 meter 4,30 meter
  Brt/Nrt 750/- 750/-
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 M20S SF 4 x Scania DI 16
  Effekt 1.460 hk, 1.073 kW 1.980 hk, 1.456 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 397 passagerare 397 passagerare
   60 personbilar 75 personbilar
  Historik
  1984 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/322 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Hönö, Öckerö.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Göta.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14 40, 1.460 hk, 1.073 kW, installeras.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2005 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16, 1.980 hk, 1.456 kW, installeras.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.