Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/316
Ada vid Kalvsund, Öckerö 2007-07-12
Ada vid Kalvsund, Öckerö 2007-07-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S103
  Byggd 1980
  Varv Fartygsentreprenader AB (FEAB), Göteborg
  Varvsnummer 146
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7932018
  Signal SFHA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 88,70 meter 91,00 meter
  Största bredd 15,00 meter 15,00 meter
  Djupgående 4,30 meter 4,30 meter
  Brt/Nrt 773/- 773/-
  Maskineri 4 x Scania DSI 14 02 M03 4 x Scania DI 16
  Effekt 1.480 hk, 1.088 kW 1.980 hk, 1.455 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 397 passagerare
   - 75 personbilar
  Historik
  1980-11-07 Levererad av Fartygsentreprenader AB som Färja 61/316 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Hönö.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg och omdöpt till Ada.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  199? Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 14 40 M20, 1.464 hk, 1.076 kW, installeras.
  1997 Ombyggd. Ny styrhytt.
  2005-12 Ny huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16, 1.980 hk, 1.455 kW, installeras vid Djupviks varv AB, Tjörn.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1618 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.