Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/298
Kajsa-Stina vid Tenö varv AB, Vaxholm 2013-09-03
Kajsa-Stina vid Tenö varv AB, Vaxholm 2013-09-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S102
  Byggd 1976
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 108
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMKJ
  Systerfartyg Färja 61/301 Färja 61/303 Färja 61/304 Färja 61/323
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,02 meter
  Största bredd 13,70 meter 13,70 meter
  Djupgående - 3,50 meter
  Brt/Nrt - 370/149
  Maskineri 4 x Volvo Penta TAMD 120 4 x Volvo Penta TAMD 102A
  Effekt 1.080 hk, 794 kW 1.278 hk, 940 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 298 passagerare
   - 50 personbilar
  Historik
  1976 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/298 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Finnsbo - Skår, Lysekil.
  1988 Flyttad till leden Fårösund - Broa, Gotland och omdöpt till Kajsa-Stina.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm.
  1995-04-01 Reservfärja på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 102A, 1.278 hk, 940 kW, installeras.
  2002-04-20 Grundstöter på morgonen i tät dimma vid Fårösunds norra inlopp vid färd från Stockholm där fartyget upprustats. Ett av de två propelleraggregaten skadas och en stor mängd hydraulolja läcker ut. Orsaken till grundstötningen är dålig sikt och oklar radarbild. Ett av Kustbevakningens miljöskyddsfartyg kommer vid lunchtid till platsen för att ta upp oljan som läckt ut.
  2004-07-22 Maskinhaveri på en av fartygets huvudmaskiner. Fartyget fortsätter i trafik med reducerad hastighet.
  2004-07-23 Tas ur drift för reparation. Åter i trafik på kvällen.
  2006-12-04 Assisterar Destination Gotlands färja Gotlandia då hon skall förtöja vid Marinvarvet, Fårösund. Med kranbil ombord lägger man ut fartygets ankare som väger ca sju ton.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2013 Ombyggd vid Tenö varv AB. Ny styrhytt.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.